EPN-V2

ØABED4800 Advanced Corporate Finance and Research Methodology Course description

Course name in Norwegian
Advanced Corporate Finance and Research Methodology
Study programme
Master Programme in Business Administration
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskapsområdet omfatter barnehagepedagogiske temaer som bidrar til å skape et inkluderende fellesskap preget av omsorg, trygghet, anerkjennelse, medvirkning og utforsking. Gjennom kunnskapsområdet skal studenten utvikle sine faglige kritiske refleksjoner. Kunnskapsområdet legger særlig vekt på de yngste barnas utvikling, lek og læring. Ved å gå i dybden av barnehagens komplekse sammensatte arbeidsområder, rettes det særlig oppmerksomhet mot barnehagens profesjonshistorie, pedagogisk filosofi og profesjonsetiske dilemmaer.

Kunnskapsområdet tematiserer samspillet mellom mennesker og mellom mennesker og omgivelser, og bidrar til utvikling av kritisk og demokratisk tenkning. En mangfoldig og flerkulturell barnehage der kunnskap om etnisitet, urfolk, likeverd, inkludering, likestilling og globalisering er en forutsetning for demokratisk forståelse. Gjennom kunnskapsområdet skal studenten utvikle faglige kvalifikasjoner til pedagogisk ledelse og ledelse i barnehagen, og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet, og bruk av dømmekraft og faglig skjønn.

Recommended preliminary courses

Applied Statistical Methods (Statistiske metoder) and Corporate finance (Finansstyring)

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

On successful completion of this subject the candidate will have the following knowledge, skills and general competence.

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge about how companies raise private and public capital, decide on capital structures and implement valuations
  • advanced knowledge about how companies can engage in value enhancing strategies and complete mergers and acquisitions (M&As)
  • advanced knowledge about how companies determine payout policies and executive compensation

Skills

The student can

  • review and discuss key concepts in corporate finance
  • apply knowledge acquired and relevant theories to his/her work with his/her master's thesis

Competence

The student is able to analyze and propose solutions to contemporary corporate finance problems managers of companies face in their day to day business.

Content

  • Company structures.
  • Private Equity and Venture Capital.
  • Initial Public Offerings (IPOs).
  • Raising Long term Capital (SEOs + Debt).
  • Valuation.
  • Mergers and Acquisitions (M&As).
  • Value Enhancing Strategies.
  • Capital Structure.
  • Payout Policy.
  • Corporate Governance.
  • Executive Compensation.

Teaching and learning methods

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, work shop, turer og ekskursjoner, forelesninger og veiledning.

Praksis

Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene

15 dager i høstsemesteret og 10 dager i vårsemesteret i ekstern praksisbarnehage veiledet og vurdert av praksislærer i samarbeid med faglærer.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen

Arbeidskrav

  • Skriftlig innlevering i gruppe omfang 1000 ord +/- ti prosent.

Tema: de yngste barnas utvikling, lek og læring.

Formålet er utvidet kunnskap om de yngste barnas utvikling, lek og læring.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse i praksisseminar i tilknytning til praksisperioden

Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 40 prosent stilling gjennom hele studietiden

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Assessment

Muntlig presentasjon i gruppe på 4 studenter, (hvis antall kandidater ikke kan deles på fire, 3-5 studenter) varighet 20-25 minutter.

Gruppen får utdelt ett case to uker før eksamen. Gruppene forbereder et rollespill hvor pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning står sentralt. Varighet rollespill ca. 10-15 minutter med påfølgende refleksjonssamtale knyttet til teori med sensor varighet ca. 10 minutter.

Ny/utsatt eksamen kan arrangeres som individuell. Hvis den blir arrangert som en individuell muntlig presentasjon, er det varighet ca. 10 minutter med påfølgende refleksjonssamtale knyttet til teori med sensor, varighet ca. 10 minutter.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Individuell karakter.

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Examiners

An internal and an external examiner will grade the exam.

A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.