EPN-V2

ØABED4500 Internstyring Emneplan

Engelsk emnenavn
Management Control Systems
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om rettssystemet og det virkemåte
  • kunnskaper om reglene om avtaleinngåelse og fullmakt, kjøpsloven og pengekravsrett
  • inngående kunnskap om lovreglene for de ulike selskapstyper, opprettelse og egenkapitalforvaltning, herunder om selskapenes formues- og heftelsesform og særtrekk ved hver enkelt selskapstype med spesiell vekt på aksje- og allmennaksjeselskap, styrets ansvar, og om foretakets rapportering om samfunnsansvar
  • inngående kunnskap om det finansielle systems oppbygging, rolle og regulering, samt om regler for handel med finansiell instrumenter, herunder innsidehandel, markedsmanipulasjon og urimelige forretningsmetoder.
  • inngående kunnskap om lovreglene for styrets og revisors ansvarsforhold, herunder ved insolvens og konkurs,
  • kunnskap om det rettslige og profesjonsbestemte regelverket for revisors yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere rettslige problemstillinger, formulere rettsspørsmål og drøfte og ta stilling til disse
  • utvikle selvstendige, rettslige resonnement og vise ulike rettskilders relevans og vekt.
  • fremstille og drøfte juridiske problemstillinger, enten de gis i form av praktiske eller teoretiske oppgaver

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og analysere juridiske, etiske og økonomiske problemstillinger innen foretaksretten,
  • anvende kunnskaper og ferdigheter til å løse fremtidige rettsspørsmål ved å resonnere selvstendig og faglig forsvarlig
  • formidle sin analyse av juridiske problemstillinger til fremtidige kunder og oppdragsgivere på en grundig og forståelig måte.
  • delta i drøftelser av rettsspørsmål med spesialister, kolleger og allmennheten
  • holde seg oppdatert om utviklingen på fagområdet

Forkunnskapskrav

Vurdering er et viktig element i profesjonskvalifiseringen og knyttes til arbeidskrav, eksamener og praksisopplæring. Studentene skal kunne prøves i forhold til forventet læringsutbytte.

Gjennom studiet møter studentene ulike vurderingsformer. Studenten vil prøves i både skriftlige, muntlige og praktiske vurderingsformer. De ulike vurderingsformene skal bidra til progresjon i utdanning og ivareta studenter med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger og behov. Detaljerte beskrivelser av vurderingsformer framgår av den enkelte emneplan.

Underveisvurdering knyttes til forventninger og mål gitt i emnet/kunnskapsområdet som en del av læreprosessen. Slike vurderinger kan være muntlige og skriftlige, formelle og uformelle. Sluttvurdering måler og godkjenner oppnådd læringsutbytte, og knyttes til eksamen og praksisopplæring.

Det er studentenes ansvar å gjøre seg kjent med tidspunkt og eventuelle endringer for ulike eksamener. Studenten er selv ansvarlig for å kontrollere at han eller hun er meldt opp til eksamen.

Sensorordning

For å ivareta et eksternt blikk på all vurdering inngår enten ekstern sensur eller tilsynssensur ved de ulike vurderingene i utdanningen. Ved tilsynssensur oppnevnes en tilsynssensor som har i oppgave å evaluere emnets vurderingsprosess og/eller utarbeide kriterier eller veiledning for sensur. Evalueringen dokumenteres i en rapport hvor eventuelle forslag til endringer i vurderingsform og vurderingsprosess framkommer.

Kvalitative vurderingskriterier

A - fremragende: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B - meget god: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet

C - god: Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D - nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet

E - tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F - ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften. Beskrivelser av den enkelte eksamen finnes i emneplanene.

Skikkethetsvurdering

Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for barns liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre barnehagelæreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å avslutte utdanningen. Skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studiet.

For nærmere informasjon om skikkethet se OsloMets nettside https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Læringsutbytte

For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Skriftlig, individuell redegjørelse for oppgitt foretaksrettslig problemstilling. Besvarelsen skal være på maks 5 sider og vise innsikt i utvalgte prinsipper eller regelsett og vilkår, sammenheng i rettssystemet, formål og interesseavveininger.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Tilgang til digital lovdatabase

Vurdering og eksamen

Simon Innvær

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Alle håndskrevne og trykte hjelpemidler
  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Vurderingsuttrykk

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

Erik Friis Fæhn

Emneansvarlig

Einar Belsom

Emneoverlapp

Studenter som har ØABED3400 Management Control Systems i sin bachelorgrad, får ikke ta dette emnet.