Programplaner og emneplaner - Student
ØABED4500 Management Control Systems Course description
- Course name in Norwegian
- Internstyring
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Samlingsbasert med hovedvekt på digitale forelesninger og oppgaveseminarer
-
Required preliminary courses
For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Skriftlig, individuell redegjørelse for oppgitt foretaksrettslig problemstilling. Besvarelsen skal være på maks 5 sider og vise innsikt i utvalgte prinsipper eller regelsett og vilkår, sammenheng i rettssystemet, formål og interesseavveininger.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Learning outcomes
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.
-
Teaching and learning methods
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Tilgang til digital lovdatabase
-
Course requirements
Gradert skala A - F
-
Assessment
The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.
-
Permitted exam materials and equipment
Erik Friis Fæhn
-
Grading scale
Grade scale A-F
-
Examiners
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.
-
Course contact person
Einar Belsom
-
Overlapping courses
Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.