EPN-V2

ØABED3000 Corporate Finance Emneplan

Engelsk emnenavn
Corporate Finance
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Foretaksfinans handler om hvordan bedrifter kan utnytte finansmarkedene på en best mulig måte i finansiering og risikostyring. Kurset vil drøfte kjerneområder i finansiell økonomi som har umiddelbar praktisk relevans, men skal også forberede studentene på Masterkurs i finansiell økonomi. Kurset er en naturlig påbygging på grunnkurset i investering og finansiering.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • prisingsmodeller for selskapets verdi
  • risiko, porteføljerisiko og diversifisering
  • markedseffisiens
  • kapitalstruktur og verdi
  • dividendekontroversen
  • modeller for prosjektvurdering
  • finansielle opsjoner og realopsjoner
  • viktige datakilder

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere viktige problemstillinger om selskapets finansierings- og investeringsbeslutninger, inkludert agentproblemer
  • bruke dataverktøy til støtte i analysene

Arbeids- og undervisningsformer

Kurset gjennomføres ved forelesninger og gjennomgang av oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I dette emnet skal studenten få innføring i grunnleggende begreper og sentrale teorier innen systemisk forståelse, systemteori og relasjonstenking som utgjør grunnlagsforståelsen for familieterapeuten. Både den kybernetiske grunnlagsforståelsen og den sosialkonstruksjonistiske forståelsen vil bli presentert. Studenten vil få innblikk i ulike teorier, perspektiver og begreper som knyttes opp mot familieterapeutiske tilnærminger og familieterapeutens praksisutøvelse, verdier og endringsteorier. Temaene kobles sammen med studentens personlige og profesjonelle erfaringer.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om teorier som er grunnlaget for systemisk og familieterapeutisk tenkning og praksis
  • inngående kunnskap om enkelte vitenskapsteoretiske perspektiver som utgjør familieterapeutens tenkning og handlingsmåte
  • inngående kunnskap om familieterapiens historie, utvikling, egenart og anvendelse
  • inngående kunnskap om systemisk endringsteori og verdimessige premisser i familieterapi
  • analytisk oversikt over de ulike familieterapeutiske tilnærminger

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende begreper og perspektiver fra den systemiske grunnlagsforståelsen på faglige problemstillinger man møter i praksis
  • forstå skillet mellom det mekanistiske og systemiske paradigme, og reflektere over hvordan forståelse og handling som springer ut fra de to paradigmene virker inn på praksis og mellommenneskelige møter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere faglige problemstillinger i lys av relevante systemteoretiske perspektiver og teorier
  • kommunisere hvordan forståelse og handling forankret i den systemiske grunnlagsforståelsen virker inn på mellommenneskelige møter
  • være bevissthet sin egen rolle og posisjon i møte med brukere, grupper og samarbeidspartnere

Vurderingsuttrykk

Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og eget arbeid.

Sensorordning

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.