Programplaner og emneplaner - Student
ØABED3000 Corporate Finance Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Corporate Finance
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Foretaksfinans handler om hvordan bedrifter kan utnytte finansmarkedene på en best mulig måte i finansiering og risikostyring. Kurset vil drøfte kjerneområder i finansiell økonomi som har umiddelbar praktisk relevans, men skal også forberede studentene på Masterkurs i finansiell økonomi. Kurset er en naturlig påbygging på grunnkurset i investering og finansiering.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- prisingsmodeller for selskapets verdi
- risiko, porteføljerisiko og diversifisering
- markedseffisiens
- kapitalstruktur og verdi
- dividendekontroversen
- modeller for prosjektvurdering
- finansielle opsjoner og realopsjoner
- viktige datakilder
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere viktige problemstillinger om selskapets finansierings- og investeringsbeslutninger, inkludert agentproblemer
- bruke dataverktøy til støtte i analysene
Arbeids- og undervisningsformer
Kurset gjennomføres ved forelesninger og gjennomgang av oppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I dette emnet skal studenten få innføring i grunnleggende begreper og sentrale teorier innen systemisk forståelse, systemteori og relasjonstenking som utgjør grunnlagsforståelsen for familieterapeuten. Både den kybernetiske grunnlagsforståelsen og den sosialkonstruksjonistiske forståelsen vil bli presentert. Studenten vil få innblikk i ulike teorier, perspektiver og begreper som knyttes opp mot familieterapeutiske tilnærminger og familieterapeutens praksisutøvelse, verdier og endringsteorier. Temaene kobles sammen med studentens personlige og profesjonelle erfaringer.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om teorier som er grunnlaget for systemisk og familieterapeutisk tenkning og praksis
- inngående kunnskap om enkelte vitenskapsteoretiske perspektiver som utgjør familieterapeutens tenkning og handlingsmåte
- inngående kunnskap om familieterapiens historie, utvikling, egenart og anvendelse
- inngående kunnskap om systemisk endringsteori og verdimessige premisser i familieterapi
- analytisk oversikt over de ulike familieterapeutiske tilnærminger
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende begreper og perspektiver fra den systemiske grunnlagsforståelsen på faglige problemstillinger man møter i praksis
- forstå skillet mellom det mekanistiske og systemiske paradigme, og reflektere over hvordan forståelse og handling som springer ut fra de to paradigmene virker inn på praksis og mellommenneskelige møter
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere faglige problemstillinger i lys av relevante systemteoretiske perspektiver og teorier
- kommunisere hvordan forståelse og handling forankret i den systemiske grunnlagsforståelsen virker inn på mellommenneskelige møter
- være bevissthet sin egen rolle og posisjon i møte med brukere, grupper og samarbeidspartnere
Vurderingsuttrykk
Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og eget arbeid.
Sensorordning
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.