EPN-V2

ØABED3000 Corporate Finance Emneplan

Engelsk emnenavn
Corporate Finance
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Foretaksfinans handler om hvordan bedrifter kan utnytte finansmarkedene på en best mulig måte i finansiering og risikostyring. Kurset vil drøfte kjerneområder i finansiell økonomi som har umiddelbar praktisk relevans, men skal også forberede studentene på Masterkurs i finansiell økonomi. Kurset er en naturlig påbygging på grunnkurset i investering og finansiering.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • prisingsmodeller for selskapets verdi
  • risiko, porteføljerisiko og diversifisering
  • markedseffisiens
  • kapitalstruktur og verdi
  • dividendekontroversen
  • modeller for prosjektvurdering
  • finansielle opsjoner og realopsjoner
  • viktige datakilder

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere viktige problemstillinger om selskapets finansierings- og investeringsbeslutninger, inkludert agentproblemer
  • bruke dataverktøy til støtte i analysene

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200 og YLHOD1200.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i samfunns- og kulturlivet
  • har kunnskap om ulike organisasjonsmodeller og om skolen som organisasjon
  • har kunnskap om omsorgens hovedelementer, og de ulike kravene til omsorg og service innen ulike helse- og oppvekstfaglige yrker
  • har kunnskap om hvordan yrkesutøvere og yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfaglige yrker påvirkes av kulturelle og samfunnsmessige utviklingstrekk og endringer

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, og gjennomføre innovasjons- og endringsarbeid innen eget yrkesområde
  • kan vurdere ulike helse- og oppvekstfaglige yrkers krav til personlige egenskaper og egnethet, og kan veilede elever i deres yrkesvalg
  • kan veilede elever i utvikling av deres yrkesrolle og yrkesidentitet
  • kan ta i bruk varierte tilnærminger og virkemidler i arbeid med danning og utdanning til omsorgsutøvelse

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan holde seg oppdatert i helse- og oppvekstfagenes utvikling, og i organisatoriske endringer innen helse- og oppvekstsektoren
  • kan bidra til en yrkesopplæring som ivaretar helse- og oppvekstyrkenes egenart og samfunnets kompetansebehov, og legge grunnlag for livslang læring
  • kan integrere intensjonene i den generelle læreplanen i sitt daglige lærerarbeid
  • kan reflektere over og videreutvikle egen lærerrolle i lys av endringer i skole og samfunnsliv
  • kan drøfte yrkesfaglige og yrkesetiske utfordringer innenfor rammen av en bærekraftig utvikling, og bidra til demokratisk dannelse innen et globalt samfunn

Vurdering og eksamen

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, forelesninger og gruppearbeid.

Vurderingsuttrykk

Praksis

5 dager yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig oppgave om planlegging og gjennomføring av en innovasjon innen eget primæryrke. Oppgaven er knyttet til yrkesfaglig praksis. Omfang 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.

Sensorordning

Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn. Faglig refleksjonsoppgave om yrkes- og profesjonsutøvelse i en organisasjons-, samfunnsmessig og kulturell kontekst. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Prosjekteksamen kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.