Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2300 The Economics of Banking Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Economics of Banking
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
In this course we will study the role of commercial and investment banks in a country like Norway. As highlighted by the recent financial crisis, a well-functioning banking system is crucial for any modern economy and a crisis in the banking sector can have widespread consequences. We will first address questions like: why do we have banks? What is the role of banks? We will then turn our attention to the ways banks are managed; we will consider liquidity management, risk management, and credit rationing. Finally, the course will cover recent trends in the banking industry, including securitization, deregulation and globalization.
The tuition is in English.
Anbefalte forkunnskaper
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende og bearbeide kunnskap i vitenskap og teknologi for å løse bioteknologiske og kjemirelaterte problemstillinger
- kan foreslå tekniske løsningsalternativer, analysere og kvalitetssikre resultatene
Ferdigheter
Studenten:
- kan omsette kunnskapene sine til praktiske løsninger
- behersker moderne analytiske og bioteknologiske metoder og har kunnskap om sikkert arbeid på laboratorier
- kan kvalitetssikre og analysere resultater fremkommet i et prosjekt
- kan dokumentere og drøfte resultater slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig
- kan innhente litteratur og annen bakgrunnsinformasjon som er relevant for prosjektet samt skrive rapporter ut fra standardiserte metoder
Generell kompetanse
Studenten:
- kan, på en selvstendig og systematisk måte, utføre en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
- behersker å arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av ingeniørfaglige prosjekter
- har evne til å sette sitt eget arbeid inn i en større ingeniørfaglig sammenheng
Forkunnskapskrav
No prerequisites.
Læringsutbytte
On successful completion of this subject the candidate will have the following knowledge, skills and general competence
Knowledge
The student will have knowledge of:
- The economic incentives of banks
- Issues related to the management of banks
- Recent trends in the banking industry
Skills
The student will be able to analyze:
- the current business model of banks
- key issues in bank management
- how banks are affected by regulation and competition
- how monetary policy and bank behavior interact to affect aggregate demand and the risks affecting individual banks and the banking system as a whole
General competence
The student should be able to read and understand project reports and journal articles on the following topics:
- The theory of the banking firm
- Liquidity management
- Risk management
- Credit rationing
- Banking competition
- Banking regulation
- The macroeconomics of banking
Arbeids- og undervisningsformer
The course is organized into a series of two-hour lectures and seminars. Students are expected to play an active role in lectures and seminars. Students will also be required to discuss course themes during lectures and seminars.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
In order to be able to register for the exam, the student must have the following approved work requirements:
There will be 3 individual hand-in assignments that must be approved before the student can sit in the final exam. If an assignment is not approved on the first attempt, the student will be allowed to resubmit the assignment once. The teacher will give information regarding deadlines for handing in the assignments.
Vurdering og eksamen
An individual, written 4-hour exam at the end of the semester.
Hjelpemidler ved eksamen
A list of reference aids allowed will be published on our website.
Vurderingsuttrykk
Studentene skal anvende kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg gjennom studiet, på et realistisk ingeniørproblem. De skal vise evne til å videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter i en teoretisk og/eller praktisk problemløsning. Studentene skal vise en ansvarlig og etisk holdning i sin yrkeskompetanse.;
Sensorordning
Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår pr 1. oktober, før bacheloroppgave tildeles.