EPN-V2

ØABED2100 Økonomistyring Emneplan

Engelsk emnenavn
Managerial Accounting II
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet bygger på Grunnleggende årsregnskap med Excel og Bedriftsøkonomi.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
    • kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
    • kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
    • kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
    • utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer, herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
    • forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
    • utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
    • beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
    • foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
    • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
    • drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
    • har i tillegg til kunnskaper om tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll
  • Arbeids- og undervisningsformer

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.

    Knowledge

    After completing this course, students will have

    • basic knowledge of key topics in corporate finance including theories, tools, and methods within the field,
    • understanding of the role of corporate finance in society.

    After completing this course, students will be able to

    • to reflect on their own professional practice (in finance or non-finance profiles)
    • to find, evaluate, and refer to information and use it to shed light on basic finance issues
    • to use basic professional tools and techniques

    General competence

    After completing this course, students will

    • have insight into relevant professional and ethical issues related to finance,
    • be able to plan and carry out varied work tasks and projects that extend over time, alone and as a participant in a group,
    • be able to convey key theories, problems, and solutions both in writing, orally and through other relevant forms of expression, and
    • be aware of new thinking and innovation trends present in the field.
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet undervises i plenumsforelesninger.

  • Vurdering og eksamen

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten gjennomføre og få godkjent minst 4 av 6 digitale prøver. Prøvene fordeles utover semesteret. Fra prøven aktiveres, gis studentene inntil én uke på å fullføre prøven. Hver prøve vil ha et omfang på inntil 2 timer. Studenten har 3 forsøk på å bestå hver prøve, og resultatet gis automatisk ved prøvens slutt. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.

    Formålet med arbeidskravene er å stimulere selvstendig arbeid med pensum underveis i semesteret.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
    • Regneark (som er installert på samme maskin som brukes under eksamen)
  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
    • Regneark (som er installert på samme maskin som brukes under eksamen)