Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2000 Investering og finansiering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Corporate Finance
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonEnkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap for å kunne utøve anestesisykepleie til pasienter som skal til operasjon eller undersøkelser og som krever anestesi, og til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om pasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.
Videre skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om aktuell forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk anestesisykepleie. Emnet skal bidra til at studenten kan dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre anestesisykepleien.
Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve anestesisykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på Bedriftsøkonomi. Det er også en ubetinget fordel om studenten har fullført Matematikk og Statistikk tilsvarende emnene i vårt 1. studieår.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan barnemedisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
- har inngående kunnskap i nyfødtmedisin (neonatologi), pediatri, barnekirurgi, nevrokirurgi og intensivmedisinsk behandling av barn
- har inngående kunnskap om medikamentell behandling av barn
- har kunnskap om anestesiformer og ettervirkninger
- har inngående kunnskap om smerte- og kvalmebehandling av barn
- har inngående kunnskap om faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse
- har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av medisinsk utstyr som brukes i barnekirurgisk, nyfødtmedisinsk, barnemedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, nevrokirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn
- kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsing relatert til forordnet medisinsk behandling av barn, delegert av lege
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen neonatalogi, pediatri og barnekirurgi
Læringsutbytte
This course is organized around a series of in-class seminars, lab projects and fieldwork. We will discuss applications for robotics in the hospital, assistive and rehabilitative technologies, and many other topics. We will debate problems such as why rehabilitation technology often needs to be extremely customizable, and the ethics surrounding patient data and using computers to aid in diagnosis.
The course uses blended teaching: Four weeks in class and eight weeks online.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- elementære kunnskaper i lineæralgebra og differensiallikninger
- kunnskaper i matematisk analyse utover Matematikk 1
Ferdigheter
Studenten kan
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
- finne inversmatriser
- finne inverse funksjoner
- beregne grenser og bruke L-Hopitals regel
- standard integrasjonsmetoder
- løse enkle separable differensiallikninger
- løse enkle førsteordens lineære differensiallikninger
- undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
- implisittderivere og differensiere ikkelineære systemer av likninger
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur og har fått trening i logisk og analytisk tenkning
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A - F
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
The final assessment will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.
Vurderingsuttrykk
Emnet bygger på Grunnleggende årsregnskap med Excel. Det er nødvendig å ha gode kunnskaper i elementær regnskapsføring/avslutning for å kunne følge undervisningen.
Sensorordning
The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6100 User Interfaces in Medical Imaging Technology I
Emneansvarlig
ANEST6100 og MANES5100 er 100% overlappende.