Programplaner og emneplaner - Student
ØABAC3900 Bachelor Dissertation Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I 3. studieår skriver studentene bacheloroppgave innenfor valgt profil. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å gjennomføre et selvstendig arbeid der datainnsamling, analyse, tolkning og rapportering inngår. Studentene får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe, og de oppøver evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemer.
Required preliminary courses
I dette emnet skal studentene forberede og gjennomføre veiledet yrkespraksis og delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100.
1.1 «Den samme ungen - ulike arenaer» (INTER 1100)
Tema det arbeides med er velferdsstaten som ramme om jenter og gutters utvikling, læring og oppvekst i et samfunn preget av kulturelt og sosialt mangfold, barn/unges hverdagsliv og sosiale deltakelse, barn/unges rettigheter samt utforskende samtaler og observasjoner med barn/unge.
Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1100; https://interact.hioa.no/
1.2 Sosialpedagogisk yrkespraksis
Emnet inneholder en undervisningsdel med teoretiske tema og en veiledet yrkespraksis innen sosialpedagogisk arbeid med barn, unge og deres familier. Forebyggende arbeidsfelt inngår i dette.
I undervisningsdelen utvikles sentrale temaer fra 1A videre, og innrettes mer direkte mot sosialpedagogisk arbeid med barn og unge innenfor relevante samfunnsinstitusjoner. Det legges vekt på at undervisningen skal bidra til at studentene er forberedt til praksisperioden. Barns medvirkning og deltakelse, og oppvekst i et flerkulturelt samfunn, står sentralt. Yrkesetiske og juridiske rammer for arbeid med barn og unge er viktige tema.
Det arrangeres et seminar i profesjonelle samtaler.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative
Ferdigheter
Studenten
- kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
- kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, samfunnsøkonomi, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative forskningsdesign og metoder
- kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
- kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
- kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
- kan samarbeide med andre om en større oppgave
kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder
Teaching and learning methods
Bacheloroppgaven skrives i grupper på inntil 3 studenter. Det vil bli gjennomført bachelorseminar og individuell veiledning.
Bachelorseminarene er en form for veiledning i plenum. Det vil holdes et bachelorseminar i 5. semester der studentene får informasjon om oppgaven, veiledning og formelle krav. I starten av 6. semester holdes metodeseminarer for studenter som skal benytte henholdsvis kvalitative og/eller kvantitative design, samt et seminar for studenter som skriver innen finans og samfunnsøkonomi.
Det er i tillegg satt av 4 timers veiledning per oppgave.
Course requirements
This course gives students know-how and skills in the planning of targeted measures. Particular emphasis is placed on the process of setting and defining goals. The students will learn to give grounds for and document implementation of specific measures, write reports, keep patient records and carry out evaluations
Assessment
Bacheloroppgaven løses i en gruppe på inntil tre studenter. Om der er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene.
Bacheloroppgaven leveres siste halvdel av mai. Frist for levering kunngjøres sammen med øvrige eksamensdatoer. Oppgaven leveres i A4 format, 1,5 linjeavstand og skriftstørrelse 11 i Calibri (eventuelt 12 Times New Roman). Oppgaven skal være på +/- 50 sider. Forside, sammendrag, forord, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg.
Alle i gruppen skal delta like aktivt i arbeidet med bacheloroppgaven. Dersom det i løpet av arbeidet oppstår uenighet om dette, må gruppen umiddelbart ta opp forholdet med fagansvarlig. Dersom kravet om likeverdig deltakelse ikke er oppfylt, kan dette regnes som «Ikke møtt» på eksamen, og studenten må vente til påfølgende studieår med å gjennomføre bacheloroppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
The following required coursework must be approved before a student can receive a final assessment:
- presentation of a case analysis in a group
- presentation of a proposal for a goal setting and training plain
- presentation of a case analysis and a goal setting and teaching plan in a plenary session, group presentations
- individual presentation of a self-change project in small groups