EPN-V2

ØAADM6200 Ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Studieprogram
Årsstudium i økonomi og ledelse
Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger videre på den praktisk-estetiske kompetansen studenten har tilegnet seg i Emne KDK: Innføring i kunstfaglige prosesser (15 stp), og gir en innføring i ulike digitale medier og programvare egnet for bruk i fagområdet kunst og formidling.

Digitale medier blir tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Karakterskalaen er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om digitale medier og bruk av ulike programvarer i digital formidling

Ferdigheter

Studenten:

  • kan benytte ulike digitale programmer i arbeid med kunst og formidling
  • kan presentere og formidle et budskap digitalt
  • kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer til ulike digitale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til problemstillinger knyttet til opphavsrett i forhold til digitale bildeuttrykk

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene har:

  • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
  • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
  • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

Ferdigheter

Studentene kan:

  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen er et praktisk, digitalt prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet.

Eksamensresultatet kan påklages.

1. Praktisk, digitalt prosjekt

Studenten skal utvikle et praktisk, digitalt uttrykk knyttet opp til emnets innhold.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige refleksjonen skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte inntil 2000 ord.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kjennskap til ulike metoder for idéutvikling;
  • har kunnskap om begreper;knyttet til fagområdet kunst,;kunstteori;og estetikk;
  • har grunnleggende kjennskap til ulike estetiske uttrykksformer og overføringsmuligheter; ;

;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan;velge og benytte egnet metode for idéutvikling;
  • kan kombinere impulsivitet og kontroll i arbeidsprosessen;
  • kan velge ut og ta i bruk egnede arbeidsmetoder og;visuelle;virkemidler i eget arbeid;
  • kan presentere og formidle et budskap, både muntlig, estetisk og digitalt;

;

;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan utvikle;og;bearbeide idéer;
  • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering;
  • kan;benytte teori i;drøfting;og vurdering av egen prosess;
  • kan presentere prosjekter muntlig og skriftlig;

Vurdering og eksamen

Kunnskaper

Studentene har:

  • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
  • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
  • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

Ferdigheter

Studentene kan:

  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Hjelpemidler ved eksamen

Alle studenter skal i grupper foreta en presentasjon av et tema for resten av klassen. Presentasjonen, som skal være muntlig med bidrag fra alle gruppemedlemmer, skal være på ca 15 minutter og må være godkjent for at studentene kan få gå opp til eksamen. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for én ny presentasjon. Faglærer gir beskjed om tidspunkt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen er individuell, og består av to deler som vurderes under ett:;

  • Et praktisk arbeid gjennom en;kunstfaglig;prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid; knyttet til emnets læringsutbytte beskrivelser
  • En skriftlig refleksjon Den skriflige reflksjonen skal være på om lag 1500 ord. ;;

Eksamensresultatet kan;påklages.;

Se;undervisningsplanene;for;nærmere;informasjon om eksamen.;

Fravær;-;ikke;bestått;

Studenter;som på grunn av gyldig;fravær;ikke;avlegger;eksamen, eller som får;vurderingen;F, kan melde seg opp til ny/utsatt;eksamen.;

Ved framstilling til ny/utsatt;eksamen kan enten en;bearbeidet;versjon av;samme;eksamensprosjekt;leveres;på nytt, eller ny;eksamensbesvarelse;leveres.;

Sensorordning

Helle Karine Stølevik