EPN-V2

ØAADM6100 Markedsføring og entreprenørskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing and Entrepreneurship
Studieprogram
Årsstudium i økonomi og ledelse
Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Innovasjon og entreprenørskap er viktig for den økonomiske utviklingen i et samfunn og jobbskaping. Formålet med kurset er å gi studenter en introduksjon til entreprenørskap og hvordan lykkes med å etablere en ny bedrift. Emnet tar for seg strategiske, taktiske og operative teknikker gründere kan benytte seg av.;Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i entreprenørskap, innovasjon og markedsføring for å sikre at organisasjoner, og spesielt oppstartbedrifter kan lykkes og nå sine mål.;

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.;

;

Kunnskaper

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan lykkes som entreprenør (gründer).;
  • har grunnleggende kunnskap om ideutvikling.
  • har grunnleggende forståelse for utvikling av forretningsmodell.
  • har grunnleggende kunnskap om "født-globale" bedrifter.
  • har grunnleggende kjennskap til rammeverk for markedsplanlegging og strategi i oppstartsbedrifter;
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler innen markedsføring, som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, markedskommunikasjon og distribusjon
  • har grunnleggende kunnskap om finansiering av oppstartbedrifter;

;

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan utvikle nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg relevant for en oppstartsbedrift;
  • kan forstå hva som skaper verdi for kunder.;
  • kan segmentere og velge målgrupper for bedriften;
  • forståelse for hvordan utforme en realistisk forretnings- og markedsplan;

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over hvordan lykkes med å etablere en ny bedrift;
  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling

Innhold

  • Entreprenørskap;
  • Ideutvikling og innovasjon
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretningsmodell og kundeforståelse;
  • "Født globale" bedrifter;
  • Finansiering og prissetting;
  • Produkt og tjenestebegrepet;
  • Segmentering og posisjonering i markedet, merkevarebygging;;
  • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett;
  • Distribusjon;

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner i plenum. Studentene forventes å delta aktivt i diskusjoner.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha godkjent følgende arbeidskrav:

Det er ett skriftlig arbeidskrav i emnet, det løses i grupper på tre studenter. Omfanget er 1200 til 1500 ord.;

For studenter som ikke får gjennomført arbeidskravet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.;

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen;

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anita E. Tobiassen