EPN

ØAADM6100 Markedsføring og entreprenørskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing and Entrepreneurship
Studieprogram
Årsstudium i økonomi og ledelse / Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Innovasjon og entreprenørskap er viktig for den økonomiske utviklingen i et samfunn og jobbskaping. Formålet med kurset er å gi studenter en introduksjon til entreprenørskap og hvordan lykkes med å etablere en ny bedrift. Emnet tar for seg strategiske, taktiske og operative teknikker gründere kan benytte seg av. Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i entreprenørskap, innovasjon og markedsføring for å sikre at organisasjoner, og spesielt oppstartbedrifter kan lykkes og nå sine mål. 

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. 

 

Kunnskaper

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan lykkes som entreprenør (gründer). 
  • har grunnleggende kunnskap om ideutvikling.
  • har grunnleggende forståelse for utvikling av forretningsmodell.
  • har grunnleggende kunnskap om "født-globale" bedrifter.
  • har grunnleggende kjennskap til rammeverk for markedsplanlegging og strategi i oppstartsbedrifter 
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler innen markedsføring, som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, markedskommunikasjon og distribusjon
  • har grunnleggende kunnskap om finansiering av oppstartbedrifter 

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan utvikle nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg relevant for en oppstartsbedrift 
  • kan forstå hva som skaper verdi for kunder. 
  • kan segmentere og velge målgrupper for bedriften 
  • forståelse for hvordan utforme en realistisk forretnings- og markedsplan 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over hvordan lykkes med å etablere en ny bedrift 
  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling

Innhold

  • Entreprenørskap 
  • Ideutvikling og innovasjon
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretningsmodell og kundeforståelse 
  • "Født globale" bedrifter 
  • Finansiering og prissetting 
  • Produkt og tjenestebegrepet 
  • Segmentering og posisjonering i markedet, merkevarebygging  
  • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett 
  • Distribusjon 

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner i plenum. Studentene forventes å delta aktivt i diskusjoner. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha godkjent følgende arbeidskrav:

Det er ett skriftlig arbeidskrav i emnet, det løses i grupper på tre studenter. Omfanget er 1200 til 1500 ord. 

For studenter som ikke får gjennomført arbeidskravet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. 

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen 

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anita E. Tobiassen