EPN

ØAADM6100 Markedsføring og entreprenørskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing and Entrepreneurship
Studieprogram
Årsstudium i økonomi og ledelse / Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring, innovasjon og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner, og spesielt nyetablerte foretak, kan nå sine mål. 

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
  • har grunnleggende forståelse for utvikling av forretningsmodell.
  • har grunnleggende kunnskap om "født-globale" bedrifter.
  • har kjennskap til rammeverk for markedsplanlegging og strategi i oppstartsbedrifter 
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler innen markedsføring 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter eller tjenester og starte opp en virksomhet.
  • kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg. 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet

Innhold

  • Entreprenørskap 
  • Innovasjon
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretningsmodell og kundeforståelse 
  • "Født globale" bedrifter 
  • Forretnings- og markedsplan
  • Finansiering og prissetting 
  • Produkt og tjenestebegrepet 
  • Segmentering og posisjonering i markedet 
  • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett 

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner i plenum. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav i emnet.

Arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring og entreprenørskap der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. Simuleringsspillet vil foregå i klasserommet og det er obligatorisk oppmøte og deltakelse i spillet (deltakelse registreres gjennom pålogging i spillet).

Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke kan gjennomføre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.

Vurdering og eksamen

Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen. 

Emneansvarlig

Anita E. Tobiassen