Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4500 Ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Emnet tar opp ledelse som stil og atferd, betydningen av personlighet, på hvilken måte ledelse er situasjonsavhengig og leder-medarbeider-relasjoner samt sammenhengen mellom ledelse og motivasjon. Emnet diskuterer klassiske ledelsesstudier og nyere teorier. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.
Anbefalte forkunnskaper
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
This course explores the valuation concepts relevant for Auditors and how valuation for equity can benefit from a thorough financial statement analysis. The objective of this course is to provide students with valuation methods from both a conceptual and practical framework. We will discuss the drivers of value generation, cover financial analysis using data from the annual report, and build an integrated valuation model using the key concept of residual earning.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- forståelse og spesialisert innsikt i både strategi, prosess og innhold som er grunnleggende for forståelsen av hvordan en strategi utvikles
- kunnskap om og forståelse av hvorfor en organisasjons konkurransearena er viktig for å forstå omgivelsene en strategi skal utvikles innenfor
- utviklet sin refleksjonsevne til å forstå strategier på ulike nivåer
- oppdatert kunnskap om forskningsfronten og ulike strategiske dilemmaer innen strategifaget
- teoretisk kunnskap om hva som gjør at noen er bedre i stand til å motstå presset fra konkurrentene over tid
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse og omfattende strategiske problemstillinger
- anvende metoder for utvikling av konkurransefortrinn i organisasjoner
Generell kompetanse
Studenten har
- innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet organiseres gjennom ukentlig undervisning, med innleveringsoppgaver, casediskusjoner i ulike varianter, blant annet diskusjon om dilemmaer i fastsettingen av organisasjonens mål og hvordan dette foregår i forhold til ulike interessentgrupper, presentasjoner og deltagelse i timene.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A - F
Vurderingsuttrykk
The following aids are permitted:
- Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)
- One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English)
Sensorordning
Fred Strønen
Emneansvarlig
Grade scale A-F