Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4500 Ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vil omhandle følgende temaer:
- Forholdet mellom profesjon, klasse og kjønn i Norge i komparativt perspektiv
- Profesjonenes rolle i utviklingen av den norske velferdsstaten
- Sammenhenger mellom kristen kallsetikk, sosialt reformarbeid og spirer til en moderne velferdsstat i Norge, Tyskland og USA ca. 1870–1940
- Den historiske utviklingen av noen utvalgte profesjoner/omsorgsyrker i Norge fra 1870-tallet frem mot i dag.
Anbefalte forkunnskaper
Nye digitale teknologier skaper store mulighetsrom for vekst og innovasjon i enhver bransje og organisasjon. Kunnskap om hvordan dette mulighetsrommet kan utnyttes blir dermed helt sentralt for å sikre optimal ressursbruk og fremtidig konkurranseevne i en digital verden. Hva betyr digitalisering for din organisasjon? Hvordan kan digitale teknologier bidra til å løse problemer og realisere muligheter? Dette emnet gir studentene kunnskapen og virkemidlene til å gjennomføre digitale endringsprosesser i en virksomhet. Nyskaping er viktig for å lykkes med digitalisering. Derfor gir dette emnet verktøy for å lede menneskelige ressurser, teknologi og prosesser for nyskaping som en del av studentenes daglige arbeid.
Det er viktig å forstå hvordan teknologi oppfattes og brukes i organisasjoner. For det er ikke de digitale teknologiene i seg selv, men den unike bruken av dem som gir grunnlag for verdiskaping. I emnet vil studentene lære sentrale begreper, metoder og praktiske verktøy som understøtter endringsprosesser påvirket av digitalisering. Studentene vil jobbe med de mest sentrale byggestenene for endring og innovasjon som inkluderer digitale forretningsmodeller, moderne strategiarbeid, tilpasningsdyktige organisasjonsformer, samt innovasjonskapasitet som bygges gjennom menneskelige ressurser og endringsvillige kulturer. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt endringsprosjekt fra studentens egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i dette prosjektet. Studentene vil lære å identifisere muligheter, analysere handlingsrom for endring og bruke verktøy til å lede digitale transformasjonsprosesser i egen bedrift basert på en handlingsplan som studenten utarbeider i løpet av emnet.
Emnets prosessbaserte læringsmetodikk gir studentene mulighet til å forstå i dybden hva digital transformasjon innebærer, hvilke drivere som er sentrale, hva slags kompetanse som kreves, hvilke mekanismer som virker inn og hva slags prosesser som må settes i sving for å lykkes med digital omstilling. Vi bruker prosessverktøy for ledere og case fra norsk næringsliv for å gi studentene en helhetlig forståelse for hvordan en kan lede, tenke strategisk og handle i digital omstilling. Ved å ta et strategisk perspektiv på digitale teknologier vil emnet bidra til å utvikle fremtidsbilder og konkrete handlingsplaner for studenten som leder og pådriver i eget digitaliseringsarbeid.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
- kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
- kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
- kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
- innsikt i betingelser for effektiv ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
- gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal holde en muntlig presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne holde ny presentasjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en prosjektoppgave skrevet i grupper på inntil 2 personer. Omfanget på prosjektoppgaven skal være på inntil 15 sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Robert Buch