EPN-V2

ØAADM4400 Kunnskapsstrategi i en digital økonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Strategy in a Digital Economy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningen gis som en kombinasjon av vanlige forelesninger og øvinger. Øvingene er eksempler på eksamensoppgaver.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Kurset egner seg for studenter på alle profilene.

  • Forkunnskapskrav

    Det er en obligatorisk innlevering (5 - 10 sider) som utføres i grupper på to eller individuelt.;;Studentene må ha bestått den obligatoriske innleveringen for å kunne gå opp til skoleeksamen.;Ved ikke godkjente oppgaver gis studentene anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har forståelse for hvordan kunnskapsutviklingen i det eksterne globale miljøet, nærings- og industrisektorer og organisasjonen henger sammen og hvordan endringer kan påvirke kunnskapsbasert verdiskapning
    • har forståelse for konseptet kunnskapsledelse i tilknytning til samtidens arbeidsliv og teknologi, samt anerkjenner kompleksiteten i forvaltning av kunnskap og hvor viktig dette er for verdiskapningen i alle organisasjoner
    • har kunnskap om organisatoriske særtrekk, strukturer, kulturer, kommunikasjon, innovasjon og teknologi som påvirker kunnskapsprosesser i organisasjoner
    • har kunnskap om forskjellige handlingsalternativer organisasjoner kan velge mellom for å gi vesentlige bidrag til organisasjonens kunnskapsprosesser, ytelse og utvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    • er i stand til å arbeide sammen med andre i analyse av praktiske problemstillinger, samt forberede og presentere anbefalinger til forbedringstiltak innen kunnskapsledelse og digital transformasjon.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • vil tilegne seg nødvendig kompetanse og ferdigheter for å gjennomføre digital transformasjon og tjenestefisering gjennom en systematisk innføring i hvordan man leder, måler og organiserer immaterielle ressurser. Innholdet i emnet skal gi studentene dybdeforståelse av strategisk ledelse av individers, gruppers, og organisasjoners kunnskapsressurser, samt gi innsikt i forretningsmodell- og tjenesteinnovasjon i et internasjonalt åpent innovasjonssystem
  • Innhold

    • Kunnskapsarbeidets betydning for verdiskapning og sysselsetting i moderne samfunn.
    • Kunnskapsledelse som et flerfaglig prosjekt.
    • Strategi og kunnskapsbasert verdiskapning.
    • Særtrekk ved kunnskapsintensive organisasjoner.
    • Tjenestefisering og betydningen av immaterielle aspektet ved varer og tjenester.
    • Innovasjon, verdiskapning og forretningsmodeller basert på immaterielle ressurser.
    • Måling og styring av kunnskapsintensivt arbeid.
    • Internasjonalisering av kunnskapsintensivt arbeid.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Skoleeksamen (4 timer).

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Kalkulator (se egne regler).

  • Vurdering og eksamen

    Gradert skala A-F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av eksamen.;Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Vurderingsuttrykk

    Mads Greaker

  • Sensorordning

    • Konsumentteori
    • Produsentteori
    • Markedsteori
    • Nytte-kostnadsanalyse
    • Betydningen av usikkerhet
    • Offentlig økonomi

  • Emneansvarlig

    Professor Karl Joachim Breunig, PhD