Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4400 Kunnskapsstrategi i en digital økonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge Strategy in a Digital Economy
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
-
Innledning
Undervisningen gis som en kombinasjon av vanlige forelesninger og øvinger. Øvingene er eksempler på eksamensoppgaver.
-
Anbefalte forkunnskaper
Kurset egner seg for studenter på alle profilene.
-
Forkunnskapskrav
Det er en obligatorisk innlevering (5 - 10 sider) som utføres i grupper på to eller individuelt.;;Studentene må ha bestått den obligatoriske innleveringen for å kunne gå opp til skoleeksamen.;Ved ikke godkjente oppgaver gis studentene anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forståelse for hvordan kunnskapsutviklingen i det eksterne globale miljøet, nærings- og industrisektorer og organisasjonen henger sammen og hvordan endringer kan påvirke kunnskapsbasert verdiskapning
- har forståelse for konseptet kunnskapsledelse i tilknytning til samtidens arbeidsliv og teknologi, samt anerkjenner kompleksiteten i forvaltning av kunnskap og hvor viktig dette er for verdiskapningen i alle organisasjoner
- har kunnskap om organisatoriske særtrekk, strukturer, kulturer, kommunikasjon, innovasjon og teknologi som påvirker kunnskapsprosesser i organisasjoner
- har kunnskap om forskjellige handlingsalternativer organisasjoner kan velge mellom for å gi vesentlige bidrag til organisasjonens kunnskapsprosesser, ytelse og utvikling
Ferdigheter
Studenten
- er i stand til å arbeide sammen med andre i analyse av praktiske problemstillinger, samt forberede og presentere anbefalinger til forbedringstiltak innen kunnskapsledelse og digital transformasjon.
Generell kompetanse
Studenten
- vil tilegne seg nødvendig kompetanse og ferdigheter for å gjennomføre digital transformasjon og tjenestefisering gjennom en systematisk innføring i hvordan man leder, måler og organiserer immaterielle ressurser. Innholdet i emnet skal gi studentene dybdeforståelse av strategisk ledelse av individers, gruppers, og organisasjoners kunnskapsressurser, samt gi innsikt i forretningsmodell- og tjenesteinnovasjon i et internasjonalt åpent innovasjonssystem
-
Innhold
- Kunnskapsarbeidets betydning for verdiskapning og sysselsetting i moderne samfunn.
- Kunnskapsledelse som et flerfaglig prosjekt.
- Strategi og kunnskapsbasert verdiskapning.
- Særtrekk ved kunnskapsintensive organisasjoner.
- Tjenestefisering og betydningen av immaterielle aspektet ved varer og tjenester.
- Innovasjon, verdiskapning og forretningsmodeller basert på immaterielle ressurser.
- Måling og styring av kunnskapsintensivt arbeid.
- Internasjonalisering av kunnskapsintensivt arbeid.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Skoleeksamen (4 timer).
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kalkulator (se egne regler).
-
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av eksamen.;Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Vurderingsuttrykk
Mads Greaker
-
Sensorordning
- Konsumentteori
- Produsentteori
- Markedsteori
- Nytte-kostnadsanalyse
- Betydningen av usikkerhet
- Offentlig økonomi
-
Emneansvarlig
Professor Karl Joachim Breunig, PhD