EPN-V2

ØAADM4300 Arbeidsmiljø og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Work Environment and Leadership
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Arbeidsmiljø og ledelse bygger videre på det obligatoriske emnet - Strategisk personalledelse - og har fokus på ledelsens ansvar for kartlegging og utvikling av organisasjoners arbeidsmiljø.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Statistiske metoder og Strategisk personalledelse.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • innsikt i sentrale utviklingstrekk ved dagens arbeidsliv, og hvilke implikasjoner dette har for ledelse og arbeidsmiljø
    • inngående kunnskap om sentral teori og empiri i fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • kartlegge og analysere organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse
    • tenke kritisk og selvstendig i forhold til aktuelle problemstillinger om arbeidsmiljø og ledelse

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • analytisk kompetanse
    • relasjonell kompetanse og problemløsning i grupper
    • muntlig og skriftlig fremstillingsevne
  • Innhold

    Overordnet perspektiv i emnet er at kartlegging og utvikling av et godt arbeidsmiljø er et lederansvar i organisasjoner.

    Tema som vil bli belyst er:

    • Hva menes med fenomenet arbeidsmiljø, og hvorfor er det viktig med kunnskap om dette for dagens og fremtidens ledere
    • Jobbtilfredshet, engasjement, bemyndigelse og effektivitet
    • Samspill i organisasjoner - organisasjonsklima, organisasjonskultur, og konfliktløsning/forhandlinger
    • Helse i organisasjoner - helsefremmende arbeid, stress, utbrenthet, og sykefravær
    • Samspillet mellom ledelse og arbeidsmiljø
    • Kartlegging/måling og endring av organisasjoner
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Hovedarbeidsmåten i emnet er forelesninger, seminarinnlegg og rollespill.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Studentene skal presentere en artikkel fra pensum. Presentasjonene er på 45 minutter og skal foretas i grupper på to til fem studenter. I tillegg skal studentene levere en prosjektskisse som forarbeid til semesteroppgaven (eksamen). Presentasjonen og prosjektskissen må være godkjent for å få anledning til å levere semesteroppgaven. Dersom presentasjonen eller prosjektskissen ikke blir godkjent, gis det én ny anledning til å presentere artikkelen eller levere ny prosjektskisse. Faglærer gir nærmere beskjed om tidspunkt.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en semesteroppgave.

    Semesteroppgaven skrives individuelt eller i gruppe på to personer. Omfanget er 12 til 15 sider hvis man skriver individuelt og 16-20 sider hvis man skriver to sammen (eksklusive forside, litteraturliste, og vedlegg) med Times New Roman 12 pkt., 1 1/2 linjeavstand og 2,5 cm venstre marg.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Beate Elstad