EPN-V2

ØAADM4200 International Strategy in a Global Economy Emneplan

Engelsk emnenavn
International Strategy in a Global Economy
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Globalization affects most firms including those that compete in the domestic market. The course gives an understanding of different issues facing firms competing in international markets. This encompass both large and small and medium-sized firms (SMEs), including Born Global firms (BGs), ie. firms internationally from inception. Increased knowledge of challenges for small and large firms are essential for managerial decision making regarding, e.g. the choice of markets, market entry modes, and the internationalization process. The application of theory to actual problems is emphasized through the case approach used in this course.

Anbefalte forkunnskaper

Praksis

5 dager yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig tverrfaglig oppgave i selvvalgt fordypningsområde innen eget primæryrke og profesjonsfag. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
  • Individuell logg med digital dokumentasjon av arbeidsprosesser knyttet opp mot yrkesfaglig praksis. Omfang: 600 ord (+/- 10 %) + digital dokumentasjon.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og hvordan disse kan benyttes i ulike fag
  • har kjennskap til praktiske og estetiske metoder og verktøy i utvikling av undervisning som bygger opp under fagovergripende kompetanser
  • har kjennskap til ulike estetiske teorier og hvordan anvende disse i planlegging av undervisning

Ferdigheter

Studenten 

  • kan bruke praktiske og estetiske metoder og verktøy for individuell og kollektiv læring
  • kan gjenkjenne og vurdere tverrfaglige praktiske og estetiske kompetanser i ulike undervisningssammenhenger
  • kan benytte ulike estetiske uttrykksformer i en-faglige og tverrfaglige undervisningssammenhenger
  • kan legge til rette for elevers bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan planlegge og gjennomføre et tverrfaglig, praktisk og estetisk undervisningsprosjekt alene og sammen med lærere med andre fag
  • kan produsere og presentere et tverrfaglig praktisk og estetisk arbeidalene og i samarbeid med andre
  • kan reflektere over forholdet mellom fagenes innhold og bruk av egnede praktiske og estetiske uttrykksformer

Læringsutbytte

After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • an understanding of globalization and globalization forces
  • how globalization affects internationalization for large and smaller firms
  • insight and deep understanding of internationalization
  • a particular knowledge about what characterize born global firms/international new ventures
  • basic and up-to-date knowledge of research and different dilemmas facing firms competing in international markets
  • developed his/her ability to reflect and understand issues facing firms going international
  • understanding of cultural and institutional differences
  • the importance of knowledge and learning for internationalization

Skills

The student is capable of

  • analyzing complex and comprehensive internationalization issues for various types of firms
  • apply theory to real cases and issues
  • reflect on opportunities and challenges for firms competing internationally

General competence

The student can

  • engage in analytical discussions of internationalization issues
  • can approach international decisions from various perspectives

Innhold

Individuell hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har et todelt arbeidskrav, hvor begge må være vurdert til godkjent: 

Studenten skal, i gruppe med medstudenter, utvikle en digital, tverrfaglig læringsressurs tilpasset selvvalgt elevgruppe. Ressursen skal kunne brukes i en tenkt undervisningssituasjon. Ressursen må kunne presenteres som en podcast, video, eller andre digitale uttrykksformer. 

Studenten skal levere et individuelt skriftlig refleksjonsnotat på maks 2000 ord, som drøfter hvordan ressursen er tenkt brukt i et tverrfaglig undervisningsforløp. Studenten skal vise refleksjon over egen og andres bruk av praktiske og estetiske kompetanser og metoder, og drøfte dette opp mot sentral teori. 

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Deleksamen bestående av:

1) En tverrfaglig praktisk-estetisk oppgave (3000 - 5000 ord) eller et praktisk-estetisk produkt (50%)

2) Muntlig presentasjon av oppgaven/produktet (50%)

Begge delene må vurderes til bestått karakter (E eller bedre) for at eksamen som helhet skal bestås. Karakterene på hver del slås sammen til én endelig samlet karakter.

Karakteren på del 1 kan påklages, karakteren på del 2 kan ikke påklages.

Vurdering og eksamen

Written school exam (5 hours).

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala, A-F.

Vurderingsuttrykk

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn og hvordan disse forholdene kan påvirke opplæringen
  • har kunnskap om ungdomskulturer i ulike sosiale og kulturelle sammenhenger
  • har kunnskap om ungdom og psykisk helse
  • har kunnskap om ungdom og digitale og sosiale media
  • har kunnskap om barns og unges rettigheter i et nasjonalt og i et internasjonalt perspektiv.
  • har kunnskap om fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om ungdoms psykiske helse, og kunne møte unge med ulike livsutfordringer og fremme psykisk helse i skolen
  • kan vurdere og tilrettelegge opplæring tilpasset ulike livsfaser

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over hva som er et godt læringsmiljø i skolen som fremmer god psykisk helse og forebygger mobbing
  • kan reflektere over hvordan bygge relasjoner til barn og unge og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan reflektere over hvordan en kan møte mennesker i alle livsfaser på en god måte, uavhengig av deres fysiske, psykiske og sosiale funksjonsevne

Emneansvarlig

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, individuelt arbeid og gruppearbeid.