EPN-V2

ØAADM4100 Strategiutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategy Formation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Alle organisasjoner har behov for en strategi. På ulike måter konkurrerer alle organisasjoner om ressurser i bytteforholdet med omgivelsene. Det å forstå verdiskaping og overlevelse gjennom innsikt i strategifaget er sentralt i dette emnet. Dette emnet i Strategiutvikling vil bidra til innsikt i strategifagets tre dimensjoner: prosess, innhold og kontekst. Emnet passer spesielt for studenter som ønsker å arbeide med strategiutvikling i stab, innenfor bedriftsrådgivning eller som mellomleder i fremtiden. Ny forskning og dagsaktuelle artikler vil ha en sentral plass i emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • forståelse og spesialisert innsikt i både strategi, prosess og innhold som er grunnleggende for forståelsen av hvordan en strategi utvikles
    • kunnskap om og forståelse av hvorfor en organisasjons konkurransearena er viktig for å forstå omgivelsene en strategi skal utvikles innenfor
    • utviklet sin refleksjonsevne til å forstå strategier på ulike nivåer
    • oppdatert kunnskap om forskningsfronten og ulike strategiske dilemmaer innen strategifaget
    • teoretisk kunnskap om hva som gjør at noen er bedre i stand til å motstå presset fra konkurrentene over tid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere komplekse og omfattende strategiske problemstillinger
    • anvende metoder for utvikling av konkurransefortrinn i organisasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet organiseres gjennom ukentlig undervisning, med innleveringsoppgaver, casediskusjoner i ulike varianter, blant annet diskusjon om dilemmaer i fastsettingen av organisasjonens mål og hvordan dette foregår i forhold til ulike interessentgrupper, presentasjoner og deltagelse i timene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatorisk. Undervisningsøktene i dette kurset er obligatoriske for å tilegne seg den nødvendige kompetansen for å oppfylle emnets læringsmål. Minimumskravet til oppmøte er 80 prosent med aktiv deltakelse. Denne kompetansen kan ikke oppnås kun ved å lese pensum og/eller avlegge eksamen.
    • Arbeidskrav 2: 5 muntlige presentasjoner på maks 15 minutter. Presentasjonene gjennomføres i grupper på cirka 2-3 studenter. Presentasjonene omhandler fagartikler, cases eller relevante problemstillinger knyttet til pensum.
    • Arbeidskrav 3: To skriftlige individuelle innleveringer på til sammen maksimalt 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentene anledning til å holde en ny muntlig presentasjon eller levere en forbedret versjon innen angitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av skrfitlig eksamen.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Fred Strønen