Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4100 Strategiutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Strategy Formation
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle organisasjoner har behov for en strategi. På ulike måter konkurrerer alle organisasjoner om ressurser i bytteforholdet med omgivelsene. Det å forstå verdiskaping og overlevelse gjennom innsikt i strategifaget er sentralt i dette emnet. Dette emnet i Strategiutvikling vil bidra til innsikt i strategifagets tre dimensjoner: prosess, innhold og kontekst. Emnet passer spesielt for studenter som ønsker å arbeide med strategiutvikling i stab, innenfor bedriftsrådgivning eller som mellomleder i fremtiden. Ny forskning og dagsaktuelle artikler vil ha en sentral plass i emnet.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- resultat- og balanseorientering
- det konseptuelle rammeverket til IFRS
- foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
- lovreglene for de ulike selskapstyper, opprettelse, drift og endring, herunder om selskapenes formues- og heftelsesform og særtrekk ved hver enkelt selskapstype med spesiell vekt på aksje- og allmennaksjeselskap, og styrets ansvar
- lovreglene for styrets og revisors ansvarsforhold, herunder ved insolvens, med vekt på børsnoterte selskaper, innsidehandel mv
- revisors rolle som allmennhetens tillitsperson, herunder behovet for revisjon, omfanget av revisjonsplikten og revisors tjenestespekter i privat og offentlig sektor
- etterspørselen etter revisjon og revisjonens fundamentale rolle i kapitalmarkeder
- revisjon i et internasjonalt perspektiv, bakgrunnen for reguleringer og de forhold som former innholdet i en moderne revisjon
- og forståelse av samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til revisor, og kunnskap om hva som er revisors oppgaver og plikter
- det juridiske og profesjonsbestemte rammeverket for revisors yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
- ta stilling til foretaksrettslige ansvarsforhold knyttet til regnskap og til ansvar for skattefastsettelse
- forstå og kan anvende reglene i revisorloven og hvitvaskingsreglene i revisors profesjonsutøvelse.
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentrale regnskapsfagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.
- stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved revisjon av regnskap
- identifisere juridiske problemstillinger og gi juridiske råd basert på lovens ordlyd og andre rettskilder
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- forståelse og spesialisert innsikt i både strategi, prosess og innhold som er grunnleggende for forståelsen av hvordan en strategi utvikles
- kunnskap om og forståelse av hvorfor en organisasjons konkurransearena er viktig for å forstå omgivelsene en strategi skal utvikles innenfor
- utviklet sin refleksjonsevne til å forstå strategier på ulike nivåer
- oppdatert kunnskap om forskningsfronten og ulike strategiske dilemmaer innen strategifaget
- teoretisk kunnskap om hva som gjør at noen er bedre i stand til å motstå presset fra konkurrentene over tid
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse og omfattende strategiske problemstillinger
- anvende metoder for utvikling av konkurransefortrinn i organisasjoner
Generell kompetanse
Studenten har
- innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet organiseres gjennom ukentlig undervisning, med innleveringsoppgaver, casediskusjoner i ulike varianter, blant annet diskusjon om dilemmaer i fastsettingen av organisasjonens mål og hvordan dette foregår i forhold til ulike interessentgrupper, presentasjoner og deltagelse i timene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatorisk. Minimumskravet til oppmøte er 70 prosent aktiv deltakelse. Undervisningsøktene i dette kurset er obligatoriske for å tilegne seg den nødvendige kompetansen for å oppfylle emnets læringsmål. Denne kompetansen kan ikke oppnås kun ved å lese pensum og/eller avlegge eksamen.
- Arbeidskrav 2: 4 muntlige presentasjoner på maks 15 minutter. Presentasjonene gjennomføres i grupper på cirka 3 studenter. Presentasjonene omhandler fagartikler, cases eller relevante problemstillinger knyttet til pensum.
- Arbeidskrav 3: To skriftlige individuelle innleveringer på til sammen maksimalt 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentene anledning til å holde en ny muntlig presentasjon eller levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to deler: en prosjektoppgave og en muntlig presentasjon.
1) Studentene skal skrive en prosjektoppgave med et omfang på 20 sider, eksklusivt vedlegg. Prosjektoppgaven skal handle om teorier og problemstillinger fra emnet. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5
Oppgaven teller 60 % av karakteren i emnet, og kan skrives individuelt eller i gruppe på maks tre studenter.
2) Muntlig presentasjon på maksimalt 25 minutter.
Den muntlige presentasjonen teller 40% av karakteren i emnet.
Alle eksamensdeler må være bestått for å bestå emnet. Hvis én av eksamensdelene vurderes til ikke bestått kan delen som ikke er bestått tas på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av prosjektoppgaven. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Det benyttes to sensorer til sensurering av den muntlige presentasjonen.
Emneansvarlig
Fred Strønen