Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4000 Strategisk personalledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Strategic Human Resource Management
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I de fleste virksomheter er styring og ledelse av menneskelige ressurser (HRM) en sentral lederoppgave. Det har i det praktiske lederarbeidet nær sammenheng med økonomisk styring, organisering og strategisk ledelse. Emnet omhandler HRMs strategiske og økonomiske rolle, hvordan HRM bidrar til verdiskaping og konkurranseevne, hvilken rolle HRM spiller ved strategisk planlegging og iverksetting, hvilken strategiske rolle kontrakter, tilknytningsformer, interne arbeidsmarkeder og jobber har, hvilke belønningssystemer som er aktuelle og hvordan disse fremmer motivasjon, hvilken strategisk betydning turnover og rekrutteringsordning har, og hvordan kompetanseanalyse og kompetanseutvikling gjennomføres. Emnet omhandler de samfunnsmessige rammebetingelser HRM må forholde seg til særlig i forbindelse med personalledelse over landegrenser. Emnet bygger særlig på organisasjonsteori, ledelse og foretaksstrategi i bachelorstudiet, samt på samfunnsvitenskapelig metode, mikroøkonomi og økonomisk styring. Ny forskning og dagsaktuelle tema vil ha en sentral plass i emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om personalledelse over landegrenser og på tvers av varierende rammebetingelser
- inngående kunnskap om belønning, rekruttering og styring av kompetanseutvikling, innsikt i forholdet mellom belønningssystemer, organisasjonsutforming, arbeidsmarkeder og tilknytningsformer
- forskningsbasert kunnskap om sammenhengene mellom bedrifters strategier og deres utvikling og ledelse av menneskelige ressurser og utviklingen innenfor dette ledelsesområdet
- kunnskap om ny faglig utvikling på området.
Ferdigheter
Studenten kan
- drive strategisk og helhetlig personalarbeid
- analysere kompetanse og kompetansebehov
- vurdere finansielle og strategiske konsekvenser av personalpolitiske beslutninger og vurdere personalpolitiske konsekvenser av beslutninger på andre områder
- forstå og analysere sammenheng mellom strategi, menneskelige ressurser og verdiskaping
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over samfunnsmessige sider av virksomhetens personalpolitikk
- har analytisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og arbeid med oppgaver i klassen og studentpresentasjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
BIBPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2201, BIB2300
Vurdering og eksamen
Kunnskaper
Studenten
- har oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler og kan anvende dette på eget materiale
Ferdigheter
Studenten
- er i stand til å utarbeide en presis og avgrenset problemstilling
- er i stand til å innhente, analysere, vurdere og organisere relevant materiale
- kan anvende relevant teori på eget materiale
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
- er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidsform for emnet er veiledning og eventuelt oppgaveseminar. Det er en presentasjon tidlig i høstsemesteret av mulige temaer og hvilke krav som stilles til oppgaven. Tema skal godkjennes av instituttet, og meldes studieadministrasjonen innen fastsatt frist. Veiledning under skriveprosessen er obligatorisk. For å velge tema innenfor emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning og Litteratur og bruker, må man ha det respektive emnet som 3. års fordypningsemne.
Vurderingsuttrykk
Tema for oppgaven skal godkjennes av instituttet. Forslag til emne for oppgaven samt opplysninger om kontaktet veileder meldes til administrasjonen innen en fastsatt frist. Veiledning under skriveprosessen er obligatorisk. For å velge tema innenfor emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning og Litteratur og bruker, må man ha det respektive emnet som 3. års fordypningsemne. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Sensorordning
Vurderingsformen er en bacheloroppgave.
Studenter som ikke består ordinær eksamen, må ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenten har krav på begrunnelse og én times ekstra veiledning. Hvis besvarelsen fortsatt ikke er bestått etter ny/utsatt eksamen, må det leveres en helt ny besvarelse med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten har da ikke krav på veiledning.
Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny besvarelse basert på en ny problemstilling ved neste eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.
Emneansvarlig
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.