EPN-V2

ØAADM4000 Strategisk personalledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Human Resource Management
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I de fleste virksomheter er styring og ledelse av menneskelige ressurser (HRM) en sentral lederoppgave. Det har i det praktiske lederarbeidet nær sammenheng med økonomisk styring, organisering og strategisk ledelse. Emnet omhandler HRMs strategiske og økonomiske rolle, hvordan HRM bidrar til verdiskaping og konkurranseevne, hvilken rolle HRM spiller ved strategisk planlegging og iverksetting, hvilken strategiske rolle kontrakter, tilknytningsformer, interne arbeidsmarkeder og jobber har, hvilke belønningssystemer som er aktuelle og hvordan disse fremmer motivasjon, hvilken strategisk betydning turnover og rekrutteringsordning har, og hvordan kompetanseanalyse og kompetanseutvikling gjennomføres. Emnet omhandler de samfunnsmessige rammebetingelser HRM må forholde seg til særlig i forbindelse med personalledelse over landegrenser. Emnet bygger særlig på organisasjonsteori, ledelse og foretaksstrategi i bachelorstudiet, samt på samfunnsvitenskapelig metode, mikroøkonomi og økonomisk styring. Ny forskning og dagsaktuelle tema vil ha en sentral plass i emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om personalledelse over landegrenser og på tvers av varierende rammebetingelser
  • inngående kunnskap om belønning, rekruttering og styring av kompetanseutvikling, innsikt i forholdet mellom belønningssystemer, organisasjonsutforming, arbeidsmarkeder og tilknytningsformer
  • forskningsbasert kunnskap om sammenhengene mellom bedrifters strategier og deres utvikling og ledelse av menneskelige ressurser og utviklingen innenfor dette ledelsesområdet
  • kunnskap om ny faglig utvikling på området.

Ferdigheter

Studenten kan

  • drive strategisk og helhetlig personalarbeid
  • analysere kompetanse og kompetansebehov
  • vurdere finansielle og strategiske konsekvenser av personalpolitiske beslutninger og vurdere personalpolitiske konsekvenser av beslutninger på andre områder
  • forstå og analysere sammenheng mellom strategi, menneskelige ressurser og verdiskaping

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over samfunnsmessige sider av virksomhetens personalpolitikk
  • har analytisk kompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og arbeid med oppgaver i klassen og studentpresentasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

BIBPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2201, BIB2300

Vurdering og eksamen

Kunnskaper

Studenten

  • har oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler og kan anvende dette på eget materiale

Ferdigheter

Studenten

  • er i stand til å utarbeide en presis og avgrenset problemstilling
  • er i stand til å innhente, analysere, vurdere og organisere relevant materiale
  • kan anvende relevant teori på eget materiale

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
  • er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidsform for emnet er veiledning og eventuelt oppgaveseminar. Det er en presentasjon tidlig i høstsemesteret av mulige temaer og hvilke krav som stilles til oppgaven. Tema skal godkjennes av instituttet, og meldes studieadministrasjonen innen fastsatt frist. Veiledning under skriveprosessen er obligatorisk. For å velge tema innenfor emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning og Litteratur og bruker, må man ha det respektive emnet som 3. års fordypningsemne.

Vurderingsuttrykk

Tema for oppgaven skal godkjennes av instituttet. Forslag til emne for oppgaven samt opplysninger om kontaktet veileder meldes til administrasjonen innen en fastsatt frist. Veiledning under skriveprosessen er obligatorisk. For å velge tema innenfor emnegruppen Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning og Litteratur og bruker, må man ha det respektive emnet som 3. års fordypningsemne. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Sensorordning

Vurderingsformen er en bacheloroppgave.

Studenter som ikke består ordinær eksamen, må ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenten har krav på begrunnelse og én times ekstra veiledning. Hvis besvarelsen fortsatt ikke er bestått etter ny/utsatt eksamen, må det leveres en helt ny besvarelse med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten har da ikke krav på veiledning.

Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny besvarelse basert på en ny problemstilling ved neste eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.