EPN

ØAADM4000 Strategisk personalledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Human Resource Management
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I de fleste virksomheter er styring og ledelse av menneskelige ressurser (HRM) en sentral lederoppgave. Det har i det praktiske lederarbeidet nær sammenheng med økonomisk styring, organisering og strategisk ledelse. Emnet omhandler HRMs strategiske og økonomiske rolle, hvordan HRM bidrar til verdiskaping og konkurranseevne, hvilken rolle HRM spiller ved strategisk planlegging og iverksetting, hvilken strategiske rolle kontrakter, tilknytningsformer, interne arbeidsmarkeder og jobber har, hvilke belønningssystemer som er aktuelle og hvordan disse fremmer motivasjon, hvilken strategisk betydning turnover og rekrutteringsordning har, og hvordan kompetanseanalyse og kompetanseutvikling gjennomføres. Emnet omhandler de samfunnsmessige rammebetingelser HRM må forholde seg til særlig i forbindelse med personalledelse over landegrenser. Emnet bygger særlig på organisasjonsteori, ledelse og foretaksstrategi i bachelorstudiet, samt på samfunnsvitenskapelig metode, mikroøkonomi og økonomisk styring. Ny forskning og dagsaktuelle tema vil ha en sentral plass i emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om personalledelse over landegrenser og på tvers av varierende rammebetingelser
  • inngående kunnskap om belønning, rekruttering og styring av kompetanseutvikling, innsikt i forholdet mellom belønningssystemer, organisasjonsutforming, arbeidsmarkeder og tilknytningsformer
  • forskningsbasert kunnskap om sammenhengene mellom bedrifters strategier og deres utvikling og ledelse av menneskelige ressurser og utviklingen innenfor dette ledelsesområdet

Ferdigheter

Studenten kan

  • drive strategisk og helhetlig personalarbeid
  • analysere kompetanse og kompetansebehov
  • vurdere finansielle og strategiske konsekvenser av personalpolitiske beslutninger og vurdere personalpolitiske konsekvenser av beslutninger på andre områder
  • forstå og analysere sammenheng mellom strategi, menneskelige ressurser og verdiskaping

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan reflektere over samfunnsmessige sider av virksomhetens personalpolitikk
  • har analytisk kompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og arbeid med oppgaver i klassen og studentpresentasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene må levere en skriftlig gruppeoppgave på inntil 12 sider og denne skal presenteres muntlig for klassen. Presentasjonen vil være på inntil 25 minutter. 

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer. 

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Erik Døving