Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4000 Strategisk personalledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Strategic Human Resource Management
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid.
Forkunnskapskrav
Arbeidskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Naturfagdidaktikk 1-1
- Utprøve ny faglig kunnskap i egen undervisning med fagdidaktisk begrunnelse for innhold (700 - 1000 ord).
Kropp og helse 1-1
- Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til ett av kroppens organsystemer. Framlegg i gruppe på tre til fire studenter (15-20 minutters presentasjon).
Jorda 1-1
- Digitalt utformet poster fra feltarbeid. Presentasjon i gruppe. Sammensatt tekst (inntil 750 ord)
- Individuell artsprøve (om lag 20 minutter).
Fysikk 1-1
- Gjennomføre et individuelt undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i fysikk. Elevene skal benytte digitale verktøy til bearbeiding av data. Skrive en sammensatt tekst med faglig beskrivelse av opplegget, elevenes resultater og fagdidaktisk refleksjon. Omfang 1500 ord +/- 10%.
- Individuelt skriftlig arbeid med beregninger i fysikk. Omfang inntil én time.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktiviteten som er nevnt nedenfor. Ved gyldig fravær vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved annet fravær vil studenten trekkes fra eksamen.
Kropp og helse 1-1
- Presentasjonsdag for modell.
Jorda 1-1
- Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om personalledelse over landegrenser og på tvers av varierende rammebetingelser
- inngående kunnskap om styring av kompetanseutvikling, innsikt i forholdet mellom belønningssystemer, organisasjonsutforming, arbeidsmarkeder og tilknytningsformer
- forskningsbasert kunnskap om sammenhengene mellom bedrifters strategier og deres utvikling og ledelse av menneskelige ressurser og utviklingen innenfor dette ledelsesområdet
Ferdigheter
Studenten kan
- drive strategisk og helhetlig personalarbeid
- analysere kompetanse og kompetansebehov
- vurdere finansielle og strategiske konsekvenser av personalpolitiske beslutninger og vurdere personalpolitiske konsekvenser av beslutninger på andre områder
- forstå og analysere sammenheng mellom strategi, menneskelige ressurser og verdiskaping
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over samfunnsmessige sider av virksomhetens personalpolitikk
- har analytisk kompetanse
Innhold
- HRMs strategiske og økonomiske rolle
- Verdiskaping og konkurranseevne
- Strategisk planlegging og iverksetting
- Kontrakter og tilknytningsformer
- Organisasjonsutforming og jobber
- Belønningssystemer og motivasjon
- Rekruttering og turnover
- Interne og eksterne arbeidsmarkeder
- Institusjonelle rammebetingelser og samfunnsansvar
- Internasjonal og komparativ HRM.
- Kompetanseanalyse og kompetanseutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og arbeid med oppgaver i klassen og studentpresentasjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene må levere to skriftlige gruppeoppgaver på inntil 12 sider til sammen som skal presenteres for klassen. Presentasjonen vil være på inntil 25 minutter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, får studentene anledning til å levere en forbedret oppgave én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrist.
Vurdering og eksamen
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emne etter retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Emne 1 er delt i fire hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 1-1
- Kropp og helse 1-1
- Fysikk 1-1
- Jorda 1-1