Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4000 Strategisk personalledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Strategic Human Resource Management
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I de fleste virksomheter er styring og ledelse av menneskelige ressurser en sentral lederoppgave. Det har i det praktiske lederarbeidet nær sammenheng med økonomisk styring, organisering og strategisk ledelse. Emnet bygger særlig på organisasjonsteori, ledelse og foretaksstrategi i bachelorstudiet, samt på samfunnsvitenskapelig metode, mikroøkonomi og økonomisk styring. Ny forskning og dagsaktuelle tema vil ha en sentral plass i emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen krav til forkunnskaper.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om personalledelse over landegrenser og på tvers av varierende rammebetingelser
- inngående kunnskap om styring av kompetanseutvikling, innsikt i forholdet mellom belønningssystemer, organisasjonsutforming, arbeidsmarkeder og tilknytningsformer
- forskningsbasert kunnskap om sammenhengene mellom bedrifters strategier og deres utvikling og ledelse av menneskelige ressurser og utviklingen innenfor dette ledelsesområdet
Ferdigheter
Studenten kan
- drive strategisk og helhetlig personalarbeid
- analysere kompetanse og kompetansebehov
- vurdere finansielle og strategiske konsekvenser av personalpolitiske beslutninger og vurdere personalpolitiske konsekvenser av beslutninger på andre områder
- forstå og analysere sammenheng mellom strategi, menneskelige ressurser og verdiskaping
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over samfunnsmessige sider av virksomhetens personalpolitikk
- har analytisk kompetanse
Innhold
- HRMs strategiske og økonomiske rolle
- Verdiskaping og konkurranseevne
- Strategisk planlegging og iverksetting
- Kontrakter og tilknytningsformer
- Organisasjonsutforming og jobber
- Belønningssystemer og motivasjon
- Rekruttering og turnover
- Interne og eksterne arbeidsmarkeder
- Institusjonelle rammebetingelser og samfunnsansvar
- Internasjonal og komparativ HRM.
- Kompetanseanalyse og kompetanseutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og arbeid med oppgaver i klassen og studentpresentasjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene må levere to skriftlige gruppeoppgaver på inntil 12 sider til sammen som skal presenteres for klassen. Presentasjonen vil være på inntil 25 minutter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, får studentene anledning til å levere en forbedret oppgave én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrist.
Vurdering og eksamen
Skoleeksamen på 5 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Erik Døving