EPN

ØAADM4000 Strategisk personalledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Human Resource Management
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I de fleste virksomheter er styring og ledelse av menneskelige ressurser en sentral lederoppgave. Det har i det praktiske lederarbeidet nær sammenheng med økonomisk styring, organisering og strategisk ledelse. Emnet bygger særlig på organisasjonsteori, ledelse og foretaksstrategi i bachelorstudiet, samt på samfunnsvitenskapelig metode, mikroøkonomi og økonomisk styring. Ny forskning og dagsaktuelle tema vil ha en sentral plass i emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen krav til forkunnskaper.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om personalledelse over landegrenser og på tvers av varierende rammebetingelser
  • inngående kunnskap om styring av kompetanseutvikling, innsikt i forholdet mellom belønningssystemer, organisasjonsutforming, arbeidsmarkeder og tilknytningsformer
  • forskningsbasert kunnskap om sammenhengene mellom bedrifters strategier og deres utvikling og ledelse av menneskelige ressurser og utviklingen innenfor dette ledelsesområdet

Ferdigheter

Studenten kan

  • drive strategisk og helhetlig personalarbeid
  • analysere kompetanse og kompetansebehov
  • vurdere finansielle og strategiske konsekvenser av personalpolitiske beslutninger og vurdere personalpolitiske konsekvenser av beslutninger på andre områder
  • forstå og analysere sammenheng mellom strategi, menneskelige ressurser og verdiskaping

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan reflektere over samfunnsmessige sider av virksomhetens personalpolitikk
  • har analytisk kompetanse

Innhold

  • HRMs strategiske og økonomiske rolle
  • Verdiskaping og konkurranseevne
  • Strategisk planlegging og iverksetting
  • Kontrakter og tilknytningsformer
  • Organisasjonsutforming og jobber
  • Belønningssystemer og motivasjon
  • Rekruttering og turnover
  • Interne og eksterne arbeidsmarkeder
  • Institusjonelle rammebetingelser og samfunnsansvar
  • Internasjonal og komparativ HRM.
  • Kompetanseanalyse og kompetanseutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og arbeid med oppgaver i klassen og studentpresentasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene må levere to skriftlige gruppeoppgaver på inntil 12 sider til sammen som skal presenteres for klassen. Presentasjonen vil være på inntil 25 minutter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, får studentene anledning til å levere en forbedret oppgave én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrist.

Vurdering og eksamen

Skoleeksamen på 5 timer. 

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Erik Døving