Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM3400 Ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.
Anbefalte forkunnskaper
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om læreres profesjonskompetanse som grunnlag for utøvelse av veilederfunksjonen i møte med lærerstudenter og nyutdannede lærere
- avansert kunnskap om teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning som fagområde
- avansert kunnskap om veiledning i ulike sider ved profesjonskompetanse i skolen;;
- avansert kunnskap om vurdering av studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
- inngående kunnskaper om skolen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig anvende kunnskap om læreres profesjonskompetanse for å planlegge, begrunne, gjennomføre og analysere veiledningssamtaler og veiledningsforløp for å fremme studenters og nyutdannedes læring
- analysere og anvende eksisterende teorier og metoder innenfor pedagogisk veiledning
- gjennomføre formativ og summativ vurdering av studenters oppnåelse av læringsutbytte i praksisperioder og kritisk analysere og vurdere studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere studenters og nyutdannedes læringsprosesser med utgangspunkt i lærerutdanningens og skolens mandat
- reflektere kritisk over veiledningens bidrag til studentens og den nyutdannedes profesjonelle utvikling
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder i skolen som grunnlag for å utvikle kvalitet i den pedagogiske praksisen
- bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en viktig aktør i lærerutdanning og praksisfelt
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene har
- oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
- kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
- kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre selvstendige analyser ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Generell kompetanse
Studentene kan
- forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Arbeids- og undervisningsformer
Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav, studenter får mulighet til å jobbe med semesteroppgave gjennom hele semesteret.
Vurdering og eksamen
Semesteroppgave 6 til 8 sider (ekskludert referanser). Gruppestørrelse: minst 3 per gruppe, maks. 4.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Opptak på programmet.