EPN-V2

ØAADM3400 Ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om læreres profesjonskompetanse som grunnlag for utøvelse av veilederfunksjonen i møte med lærerstudenter og nyutdannede lærere
  • avansert kunnskap om teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning som fagområde
  • avansert kunnskap om veiledning i ulike sider ved profesjonskompetanse i skolen;;
  • avansert kunnskap om vurdering av studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
  • inngående kunnskaper om skolen som læringsarena

Ferdigheter

Studenten kan

  • selvstendig anvende kunnskap om læreres profesjonskompetanse for å planlegge, begrunne, gjennomføre og analysere veiledningssamtaler og veiledningsforløp for å fremme studenters og nyutdannedes læring
  • analysere og anvende eksisterende teorier og metoder innenfor pedagogisk veiledning
  • gjennomføre formativ og summativ vurdering av studenters oppnåelse av læringsutbytte i praksisperioder og kritisk analysere og vurdere studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere studenters og nyutdannedes læringsprosesser med utgangspunkt i lærerutdanningens og skolens mandat
  • reflektere kritisk over veiledningens bidrag til studentens og den nyutdannedes profesjonelle utvikling
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder i skolen som grunnlag for å utvikle kvalitet i den pedagogiske praksisen
  • bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en viktig aktør i lærerutdanning og praksisfelt

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene har

  • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
  • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
  • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

Ferdigheter

Studentene kan

  • gjøre selvstendige analyser ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Generell kompetanse

Studentene kan

  • forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Arbeids- og undervisningsformer

Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav, studenter får mulighet til å jobbe med semesteroppgave gjennom hele semesteret.

Vurdering og eksamen

Semesteroppgave 6 til 8 sider (ekskludert referanser). Gruppestørrelse: minst 3 per gruppe, maks. 4.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Opptak på programmet.