EPN-V2

ØAADM3400 Ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Det forutsettes forkunnskaper i organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studentene har

    • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
    • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
    • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • gjøre selvstendige analyser ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

    Generell kompetanse

    Studentene kan

    • forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav, studenter får mulighet til å jobbe med semesteroppgave gjennom hele semesteret.

  • Vurdering og eksamen

    Semesteroppgave 6 til 8 sider (ekskludert referanser). Gruppestørrelse: minst 3 per gruppe, maks. 4.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.