EPN-V2

ØAADM3400 Ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.

Anbefalte forkunnskaper

Det forutsettes forkunnskaper i organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha bestått/fått innpasset/fritak for minimum 75 studiepoeng for å få starte på bacheloroppgaven. 15 av disse studiepoengene være:

1) Statistikk (ØAMET1100) og

2) Samfunnsvitenskapelig metode (ØAMET2100) eller Business Decision-Making Using Data (ØAMET2200).

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, samfunnsøkonomi, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative forskningsdesign og metoder
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave

kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder

Arbeids- og undervisningsformer

Bacheloroppgaven løses i en gruppe på inntil tre studenter. Om der er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene.

Bacheloroppgaven leveres siste halvdel av mai. Frist for levering kunngjøres sammen med øvrige eksamensdatoer. Oppgaven leveres i A4 format, 1,5 linjeavstand og skriftstørrelse 11 i Calibri (eventuelt 12 Times New Roman). Oppgaven skal være på +/- 50 sider. Forside, sammendrag, forord, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg.

Alle i gruppen skal delta like aktivt i arbeidet med bacheloroppgaven. Dersom det i løpet av arbeidet oppstår uenighet om dette, må gruppen umiddelbart ta opp forholdet med fagansvarlig. Dersom kravet om likeverdig deltakelse ikke er oppfylt, kan dette regnes som «Ikke møtt» på eksamen, og studenten må vente til påfølgende studieår med å gjennomføre bacheloroppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Det vil bli brukt ekstern sensor som sammen med intern sensor sensurerer besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Line Christoffersen

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.