EPN-V2

ØAADM3300 Cross-Cultural Communication Emneplan

Engelsk emnenavn
Cross-Cultural Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The aim of the course is to provide the students both with the theoretical basis of cross-cultural communication and to develop their practical skills in dealing with cross-cultural encounters in the global workplace.

Anbefalte forkunnskaper

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Forkunnskapskrav

No prerequisites.

Læringsutbytte

Knowledge

The student

  • knows various definitions of culture
  • has broad knowledge about various business cultures
  • has general knowledge of the main patterns of cross-cultural business behaviour
  • has knowledge of various aspects of cross-cultural communication, management and interaction
  • has knowledge about verbal and non-verbal communication in various cultures
  • knows the most influential theories of cross-cultural communication

Skills

The student

  • can deal with intercultural challenges in professional situations in the business world
  • can communicate well within a professional, intercultural context
  • can work well in international teams
  • can interact in cross-cultural business situations while taking into account differences of business customs and behavior
  • can analyze, compare and contrast different business cultures
  • is able to discuss and reflect on various aspects of cultural differences
  • can present and discuss business issues in an international and intercultural context

Competence

The student

  • can apply his/her knowledge of cross-cultural communication and business cultures in professional situations
  • can function well in most professional intercultural situations
  • has developed his/her cultural sensitivity

Arbeids- og undervisningsformer

Fagfordypningen i musikk og musikkdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 1 og Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 2.

Sentralt i fagfordypningen i musikk og musikkdidaktikk står forholdet mellom musikk og læring i et mangfoldig samfunn preget av stadig forandring. Fagfordypningen legger til rette for at studentene tilegner seg innsikt i sentrale teoretiske perspektiver innenfor musikkpedagogikk/musikkdidaktikk som forskningsfelt og utvikler forsknings- og utviklingskompetanse for dette feltet. Studentene skal istandsettes til å produsere ny kunnskap om hvordan praksis, forskning og teori samvirker i utviklingen av feltet, og til kritisk refleksjon over musikkundervisningens rolle i skolen. Spesialiseringen inneholder også elementer av praktisk musikkutøving.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se opptakskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
  • har inngående kunnskap om forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk med relevans for vitenskapsområdet musikkdidaktikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i musikkfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante musikkfaglige og etiske problemstillinger
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Framlegg og drøfting av forskningsartikkel på ca. 30 minutter i grupper på 2 eller 3 studenter. Denne arbeidsformen skal utvikle studentens evne til å sette seg inn i og drøfte kritisk innholdet i musikkdidaktisk forskningslitteratur.
  • Konsertframføring. Hver student må delta i arbeid med et repertoar som varer 20-30 minutter. Repertoaret kan knyttes til tematisk til ett eller flere sentrale temaer fra pensum.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt.

Sensorordning

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.