EPN-V2

ØAADM3200 Negotiations Emneplan

Engelsk emnenavn
Negotiations
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen består av to deler:

Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre;studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider og teller 60 % av karakteren i emnet.

Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.

Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt i arbeid med prosjektoppgaven så lenge regler for kildehenvisning følges.

Ingen hjelpemidler tillatt ved skriftlig skoleeksamen.

Læringsutbytte

Knowledge

The student

  • can describe basic theories of negotiation and under which circumstances negotiation is a proper problem solving tool
  • is familiar with the interrelationship between negotiation and other social sciences like economics, psychology and anthropology
  • is familiar with the concept of Nash equilibrium and how this is relevant in negotiations
  • is familiar with effective use of debate in negotiation
  • The student is familiar with tricks and ploys used in negotiation and how to protect oneself from such
  • is familiar with influencing methods

Skills

The student

  • can prepare effectively ahead of negotiations
  • can practice effective debate and proposal techniques

Competence

The student

  • can reflect on ethical behaviour in negotiations
  • can solve negotiation problems in groups

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes en intern og en ekstern sensor;på prosjektbeskrivelsene og på besvarelsene ved skoleeksamen.;Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Aagoth Storvik

Vurdering og eksamen

  • Innføring i vitenskapsteori.

Forskningsprosessen fra A til Å:

  • ­;; Tema og problemstilling.
  • ­;; Litteratursøk.
  • ­;; Bruk av modeller.
  • ­;; Design.
  • ­;; Datainnhenting.
  • ­;; Analyse og tolkning.
  • ­;; Validitetsformer.
  • ­;; Etikk.
  • ­;; Rapportering og presentasjon.

Kvalitative data:

  • ­;; Utvalg.
  • ­;; Intervjuer.
  • ­;; Analyse og validitet.

Kvantitative data:

  • ­;; Surveymetoden.
  • ­;; Bruk av sekundærdata.
  • ­;; Kort om analyse.

Hjelpemidler ved eksamen

A list of reference aids allowed will be published on our website.

Vurderingsuttrykk

Letter grading A-F.

Sensorordning

The written exam will be assessed by an internal and an external examiner.; A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.

Emneansvarlig

Ivar Bredesen