EPN-V2

ØAADM3200 Negotiations Emneplan

Engelsk emnenavn
Negotiations
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Negotiation is a well know method of problem solving in all organisations. This course is highly practical in nature, and the major objective is simply for students to improve their negotiation skills. Negotiation is studied as a process and how this can be organised as effectively as possible. The first part of the course will cover negotiation theory and the second part of the course will illustrate theory through role plays and other student activities. Students will also be given an introduction to influencing methods.

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeids- og undervisningsformer

Kunnskap

Studenten

· har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen

· har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

· har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner

· har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet

· har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet

· har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet

· har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse

Ferdigheter

Studenten

· kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen

· kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver

· har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse

· kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre

Generell kompetanse

Studenten

· har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner

· har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet

· har innsikt i hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier.

· har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
  • ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
  • har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
  • reflektere over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering
  • kan diskutere og reflektere over relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
  • gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet
  • har evne til å reflektere over egen profesjonell utvikling
  • kan samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever

Vurdering og eksamen

Admission to the programme.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

Arbeidskrav 1

Ledelse av casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %.

Arbeidskrav 2

Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 3

Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten et fagnotat 1000 ord +/- 10%.

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt.

Emneansvarlig

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen