EPN-V2

ØAADM3100 Strategic Analysis Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, 17. oktober 2018 fra Universitets- og høyskolerådet.

Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.

Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen er både praktisk og teoretisk rettet der studentene er aktive og undersøkende

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kroppen
  • kunnskap om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
  • kunnskap om fysiske fenomen, naturmangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling
  • kunnskap om barns fysiske vekst samt motoriske utvikling og læring
  • didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
  • reflektere over ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
  • initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
  • bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og dra nytte av lokale naturressurser
  • vurderer kvaliteten ved ute- og innemiljø for bevegelse og kroppslig lek.

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
  • er bevisst ulike kulturelle perspektiv, som det samiske, i arbeid med natur, helse, mat og bevegelse.
  • er bevisst på å inspirere til kroppslig lek, naturopplevelser og matglede.
  • kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformer

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave med omfang inntil 2000 ord.

Arbeidskrav 2: Individuell oppgave - Multiple choice, omfang inntil to timer.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Praktisk arbeid med barn (krav om 100 prosent deltakelse)

Gruppearbeid og fremlegg knyttet til barn og helse (krav om 100 prosent deltakelse)

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, krav om deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisning se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Hand-ins and presentations will be parts of a portfolio. Individual participation is a part of the portfolio evaluation. Specification of the portfolio:

- Group presentations of two cases and/or two journal articles

- Group projects during the semester: max 20 pages

- Individual process reflection: max 3 pages

- Individual participation in discussions

In order to take the final exam, the portfolio must be approved by the instructor.

Vurdering og eksamen

Karakterskala : A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor på eksamen.

Vurderingsuttrykk

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:

  • Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
  • Barns fysiske vekst og utvikling samt motorisk utvikling og læring
  • Økologi og bærekraftig utvikling.
  • Fysiske fenomen.
  • Helse, mat og fysisk aktivitet

Sensorordning

The exam papers will be assessed by an internal and an external examiner. A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.