Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM2100 Organisasjonsforståelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Understanding Organizations
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en organisasjon.; Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.
Undervisningsspråk: Norsk
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap;om
- mål, verdiskapning og effektivitet
- strategi, interessenter og omgivelser
- teknologi og kompetanse
- organisasjonsstruktur
- personalledelse
- organisatoriske informasjons- og beslutningsprosesser
- organisatorisk læring og organisasjonsendring
- ledelse og autoritet, makt og konflikt
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer
- vurdere foreslåtte løsninger, prioriteringer og valg i organisasjonsmessige sammenhenger på selvstendig faglig grunnlag
- anvende kilder i henhold til retningslinjer på oslomet.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva organisasjoners samfunnsansvar kan innebære
- er innforstått med organisasjoners grunnleggende kompleksitet, dette innebærer å ha innsikt i hvordan ulike tema i emnet henger sammen.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, skriftlige oppgaver, seminar, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case. Studentene skal jobbe med oppgaveløsing både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav:
Fire seminarer med gruppepresentasjon og diskusjon av oppgitt case.
Arbeidskrav 1:
Individuell skriftlig oppgave, som innleveres i etterkant av seminar 2.
Arbeidskrav 2:
Skriftlig gruppeoppgave, som innleveres i etterkant av seminar 3.;;;;;;;;;;
Seminarene og arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved fravær på seminar kan det søkes emneansvarlig om å gjøre en erstatningsoppgave. Dersom de skriftlige oppgavene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Faglærer informerer om innleveringsfrister.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er:
Hjemmeeksamen, skriftlig oppgave, over en periode på 24 timer.; Eksamensbesvarelsen kan om ønskelig skrives på engelsk.
Besvarelsen skal ha et omfang på inntil 7 sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Gøril Nordang
goriln@oslomet.no
911 60 157