EPN-V2

ØAADM2000 Foretaksstrategi Emneplan

Engelsk emnenavn
Business Strategy
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Anbefalte forkunnskaper

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of a specialised field in the area of business administration
  • in-depth knowledge of theories relevant to the topic of the master's thesis

Skills

The student is capable of

  • using social science methods and/or questionnaire surveys and applying theories in analysis work based on a research question formulated by the student him/herself
  • carrying out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards

General competence

The student

  • has advanced knowledge and skills in carrying out scientific investigations
  • can communicate in writing about professional issues, analyzes and conclusions within the subject area

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
  • strategisk analyse av ressurser og omgivelser, konkurransestrategi og konsernstrategi
  • strategiske prosesser, hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
  • dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting.
  • etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg.

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med hensyn til omgivelses- og markedsfaktorer så vel som interne ressurser
  • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative emner som inngår i utdanningen

Generell kompetanse

Studenten har

  • innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav: 1 individuell skriftlig innlevering og 3 skriftlige gruppeinnleveringer, hvor hver innlevering vil ha et omfang på inntil 8 sider.

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene en god innføring i faget foretaksstrategi.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

The master's thesis is a final independent, limited research project that shall be based on the knowledge, skills and competence that the student has acquired during the programme. The master's thesis is an independent work of 30 credits and must be written within the student's major. Preparations for work on the master's thesis should begin at an early stage of the programme, but the work starts in earnest in the third semester. A start-up meeting is held where students are expected to participate, and students have to submit a project description for their master's thesis. Each group of students is then assigned an academic supervisor. However, it is not uncommon for the students to have been in contact with one or more potential supervisors already during the preparation of the project description.

Sensorordning

Ingen.