EPN-V2

ØAADM2000 Foretaksstrategi Emneplan

Engelsk emnenavn
Business Strategy
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet gir studentene en innføring i strategisk analyse og ledelse. Studentene tilegner seg innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming, og gjøres dermed i stand til å delta i strategiske planprosesser i en virksomhet. Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene slik at disse sees i sammenheng.

    Undervisningsspråk: Norsk

  • Anbefalte forkunnskaper

    Forkunnskaper tilsvarende Organisasjonsteori.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
    • strategisk analyse av ressurser og omgivelser, konkurransestrategi og konsernstrategi
    • strategiske prosesser, hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
    • dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting.
    • etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
    • gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med hensyn til omgivelses- og markedsfaktorer så vel som interne ressurser
    • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative emner som inngår i utdanningen

    Generell kompetanse

    Studenten;har

    • innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    4;obligatoriske innleveringer;der minst 2 av innleveringene vil foregå i grupper.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er:

    Skoleeksamen på 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes;intern og;ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.