Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM2000 Foretaksstrategi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Business Strategy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet gir studentene en innføring i strategisk analyse og ledelse. Studentene tilegner seg innsikt i og forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming, og gjøres dermed i stand til å delta i strategiske planprosesser i en virksomhet. Foretaksstrategi bygger på og anvender kunnskap og ferdigheter fra de øvrige økonomisk-administrative emnene slik at disse sees i sammenheng.
Undervisningsspråk: Norsk
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskaper tilsvarende Organisasjonsteori.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
- strategisk analyse av ressurser og omgivelser, konkurransestrategi og konsernstrategi
- strategiske prosesser, hvilke teorier og antakelser strategiske verktøy bygger på
- dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting.
- etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg.
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med hensyn til omgivelses- og markedsfaktorer så vel som interne ressurser
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative emner som inngår i utdanningen
Generell kompetanse
Studenten har
- innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
4 obligatoriske innleveringer der minst 2 av innleveringene vil foregå i grupper.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er:
Skoleeksamen på 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.