EPN

ØAADM1001 Markedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og få generell kunnskap om verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt og forståelse av markedsføringsloven og bestemmelser i forbrukerkjøpsloven.  

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
  • bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
  • kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
  • kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
  • kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser

 

Ferdigheter

  • bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
  • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
  • kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter

 

Generell kompetanse

  • tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
  • forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, casediskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsning og deltakelse i simuleringsspill.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er 2 arbeidskrav i emnet.

Det første arbeidskravet vil dreie seg om hvordan lykkes med markedsføring i praksis. Arbeidskravet er individuelt og det vil være 3 aktiviteter som inngår i arbeidskravet. I hver aktivitet vil det være faglig tekst og video som beskriver forhold ved markedsføring i praksis, etterfulgt av noen kontrollspørsmål om innholdet i materialet som må besvares. Arbeidskravet vil bli gitt gjennom Canvas på bestemte tidspunkter gjennom semesteret, og for å få godkjent arbeidskravet må studenten gjennomføre alle 3 aktiviteter.

Det andre arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. En del av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet og det vil være tre forelesninger med obligatorisk oppmøte og deltakelse i spillet (deltakelse registreres gjennom pålogging i spillet). For å få godkjent arbeidskravet må studenter delta i spillet på 2 av de 3 obligatoriske forelesningene. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig skoleeksamen på 4 timer i slutten av semesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Emneansvarlig

Adrian Peretz