Turtips til fots fra OsloMet IL

Akerselva, med tursti ved siden av og høyblokker bak.

Foto: Benjamin A. Ward/OsloMet

Turtips til fots fra OsloMet IL

Ønsker du tips til flotte turer til fots i Oslo? Få gode anbefalinger fra studentforeningen OsloMet IL.

Studentforeningen OsloMet IL har samlet noen av de fine turene til fots i Oslo. De synes at tur skal være hyggelig og innebære snacks, så de fleste turene du får tips om her er enkle turer som innebærer fin utsikt over Oslo og, ikke minst, mulighet til å enten kjøpe deilig bakverk på en markastue eller å nyte matpakken til fin utsikt.

Et tips om du synes stiene er vanskelige å finne; last ned UT-appen til DNT. Her ligger det beskrivelser av rutene med markeringer av stien på kart og en søkefunksjon som gjør det kjempeenkelt å finne ulike turer i nærheten av der du befinner deg.

Kos deg på tur!

Kyststien på Bygdøy

Ta bussen ut til Bygdøy og gå langs kysten mot for eksempel Paradisbukta eller Huk. Det går også an å ta toget et par minutter fra sentrum ut til Skøyen og gå ut på Bygdøy derfra.

Byvandring

• Telthusbakken og Kubaparken: Har du sett husene i Telthusbakken? Dette er kanskje Oslos koseligste gate, som nåes kun en liten gåtur fra OsloMet. Her kan du se gamle småhus i ulike farger. Fortsetter du til bunnen av bakken finner du Kubaparken på andre siden av veien. Om sommeren er dette en populær park for piknik, og i Kuba er det også mulig å få servering. Og hvorfor ikke vandre ned eller opp langs Akerselva på veien hjem?

• Blåsen: I gangavstand fra OsloMet ligger også dette litt ukjente utsiktspunktet. Du krysser gjennom Stensbergparken og følger gangveien oppover forbi den lille serveringsboden ved fontenen, før du tar avstikkeren ned til venstre ned mot veien igjen. Fortsett fremover til du ser en sti som går oppover i skråningen på høyre side. Følg den oppover – og nyt utsikten over mange av Oslos fine og gamle bygårder. Dette er et perfekt sted for å se solnedgang!

Korsvolltoppen

Korsvolltoppen ligger ved Korsvollbråtan busstopp. Utkikkspunktet har flere bålplasser og en kjempefin utsikt over byen. Dette er en behagelig og fin utsiktstur med maks et par minutter å gå fra busstoppen.

Ekeberg og toppen av St. Hansåsen er også superfine utkikksplasser.

Vettakollen

Hvis det ikke er for mye snø, er denne toppen en kortreist Oslo-perle. Vettakollen er en klassiker blant turene i nærmarka og byr på det som kanskje er Oslos fineste utsikt. Vil du gå den korteste turen tar du t-banen (linje 1 til Frognerseteren) til Vettakollen og følger gangveien oppover blant husene, helt til du kommer til en sti. Denne følger du oppover (følg godt med på skiltingen i de få kryssene) i omtrent 30 minutter til du kommer til toppen.

Herfra er det fantastisk utsikt over hele byen, med Oslofjorden og alle øyene i det fjerne. Dette er et perfekt sted å ta med noen du er glad i eller invitere med nye klassekamerater. Har du ikke vært der ennå, er det bare å komme seg dit så snart som mulig.

Ønsker du en litt lengre tur er også Sognsvann et fint utgangspunkt. Følg skilting vestover. Da tar turen i underkant av en time opp. På veien passerer du også Båntjern, som er et perfekt lite badevann sommerstid.

Grefsenkollen

Utsikten fra Grefsenkollen slår aldri feil. Her er det fantastisk solnedgang – og fantastisk pizza om du er sulten. Grefsenkollen kan du komme til fra mange veier, men den enkleste stien er kanskje å begynne fra Akebakken busstopp i Grefsenkollveien. Derfra går du oppover mot venstre på en svingete vei, og etterhvert vil du se en bom og en parkeringsplass. Inn til venstre ser du en tydelig sti. Denne stien følger du hele veien opp til Grefsenkollen.

Gåtur til Rundvann (Østmarkskapellet) fra Skullerud

Ta t-banen til Skullerud og gå mot Skullerudstua/Plantasjen på Skullerud. Følg veien bort mot Plantasjen og forbi en bom hvor det går en vei oppover bakken til Skullerud vannrenseanlegg. Herfra går det av en sti inn i skogen. Følg skiltingen til Rundvann og se nøye etter skilting da det til tider kan være vanskelig med mange stier på sidene.

Når du kommer til Rundvann, er det muligheter for å ta seg en liten pause før du går tilbake. Eventuelt befinner Østmarkskapellet (ostmarkskapellet.no) seg kun 100 meter fra vannet, hvor det er ukentlige gudstjenester.

Kom deg ut-challenge

• Inviter en venn med på en gåtur. Fine nærturer er Vettakollen eller å gå fra Jernbanetorget og utover mot Salt.

• Ta neste telefonsamtale med familie/venner mens du går deg en tur i nærområdet.

• Gå deg en tur tidlig på dagen før du setter i gang med lesingen.

• Gå på soloppgangstur før studiedagen begynner. Det er noe helt magisk med å se sola stå opp, gå ut døra når det er mørkt og komme inn når det er lyst.

• Bestem deg en dag for å avslutte studiedagen med å gå å jakte på solnedgangen. Utkikkspunkter som Korsvolltoppen, Ekeberg, St. Hanshaugen, Grefsenkollen, Vettakollen og Blåsen er eksempler på fine plasser du kan gå. Eller ta turen ned til vannet, for eksempel ved Operaen eller ut til Bygdøy.

• Den beste skillingsbolla finnes på markastuene i Oslomarka. Og ekstra gode er de når de nytes i naturen. Ta deg en pause fra lesingen et par timer og gå inn til en markastue for å spise nystekt skillingsbolle i naturen. Ullevålseter, Skjennungstua, Tryvannstua, Kikut og mange mange flere har fantastiske boller.

Vil du bli bedre kjent med OsloMet IL?

Følg OsloMet IL på Facebook.