Tips til skiturer fra OsloMet IL

Tre unge voksne holder langrennsski over skuldrene og ser utover landskapet mens de smiler.

Foto: Johner Images/NTB

Tips til skiturer fra OsloMet IL

Studentforeningen OsloMet IL har samlet tips til fine turer i Oslo på vinterstid. God tur!

Studentforeningen OsloMet IL har samlet noen av de fine turene i Oslo på vinterstid. De synes at tur skal være hyggelig og innebære snacks, så de fleste turene du får tips om her er enkle turer som innebærer fin utsikt over Oslo og, ikke minst, mulighet til å enten kjøpe deilig bakverk på en markastue eller å nyte matpakken til fin utsikt.

Et tips om du synes stiene er vanskelige å finne; last ned UT-appen til DNT. Her ligger det beskrivelser av rutene med markeringer av stien på kart og en søkefunksjon som gjør det kjempeenkelt å finne ulike turer i nærheten av der du befinner deg.

Kos deg på tur!

Turtips på ski

Deilig nedovertur med bollestopp; Frognerseteren-Sognsvann

Ta med deg skia på bane 1 til Frognerseteren. Følg skilta løyper hele veien nedover mot Ullevålseter/Sognsvann. Ta gjerne et stopp på Ullevålseter og nyt en deilig bolle og en kopp kakao. Sus videre nedover til Sognvann og hopp på banen hjem.

På ski til Øyungen i Maridalen

Ta buss 51 til Maridalen og gå av på endestasjonen Skar. Herfra finner du både skispor og grusvei som leder opp til vannet Øyungen. Turen er ca. 3 km lang. Øyungen er et nydelig sted for å tenne bål eller bare nyte matpakka i sola. Om isen er trygg, er det også ypperlig for skøyter.

Skitur fra Frognerseteren til Skjennungstua

Ta banen til Frognerseteren og følg skiløypen forbi Tryvann før du følger skilt videre mot Skjennungstua. Pause på denne markastua byr på fantastiske boller og utrolig god lasagne.

Fra Skullerudstua til Mariholtet over isen

Ta T-banen til Skullerud og følg skilting mot Skullerudstua. Følg videre skilting mot Rustadsaga/Nøklevann/Mariholtet før du går opp bakken mot Nøklevann Ro- og Padleklubb (liten bakke rett fra Rustadsaga sportsstue). Herfra går det løyper over isen til andre siden av Nøklevann.

Alternativ kan du følge runden rundt om du ønsker en lengre tur. På andre siden av vannet går du løypa til venstre. Her skal det bare være å følge skilting retning Mariholtet, hvor det er en kafè hvor du kan kjøpe boller og kaffe før du eventuelt tar samme runden tilbake.

Vil du bli bedre kjent med OsloMet IL?

Følg OsloMet IL på Facebook.