Slik sparer du penger i studiehverdagen

OsloMet-student Eileen Golamini smiler til kamera i universitetskantinen.

OsloMet-student Eileen Golamini. Foto: Mina K. Abrahamsen

Slik sparer du penger i studiehverdagen

Månedlig budsjett, planlegging av måltider og en fleksibel deltidsjobb gir student Eileen Golamini mer penger å rutte med i hverdagen. Les sparetipsene hennes.

– Det er veldig lett å trekke bankkortet hvis man ikke har en plan, sier maskiningeniør-student Eileen Golamini.

Hun setter opp et budsjett før hver måned. Da starter hun med de faste utgiftene som hun er nødt til å betale, som bolig, strøm, internett og mobilabonnement. Så legger hun inn utgifter som hun selv har valgt å ha, som for eksempel Netflix og andre abonnementer.

– De selvvalgte utgiftene er det lett å gjøre noe med. Hvis jeg ikke får jobbet så mye en måned, kan jeg bare si opp et abonnement som jeg ikke trenger, sier Eileen.

Fleksibel jobb

Hun skulle ønske at hun kunne jobbe mer, men vil ikke at jobben skal gå utover studiene. Jobben hennes som ansatt i sentralt fadderstyre ved OsloMet er imidlertid en fleksibel jobb hvor hun kan jobbe når hun ikke har undervisning.

– Jeg er heldig som har fått en jobb hvor jeg kan prioritere studiene, sier Eileen.

Planlegger matinnkjøp

Eileen er også tilhenger av å tenke smart når hun handler mat. Hun planlegger middager for hele uka og deler betalingskort for mat med samboeren, hvor de setter av en fast sum. De lager gjerne litt ekstra til middag, sånn at de kan ha med restene i matpakka dagen etterpå.

– Billig mat trenger ikke å være kjedelig hvis du har planlagt litt på forhånd. Og så er det motiverende å ha med en digg lunsj i hverdagen, sier Eileen.

Få oversikt

Ifølge forsker ved Forbrukerforskningsinstituttet SIFO, Marthe Hårvik Austgulen, er det å skaffe oversikt over utgiftene det viktigste man kan gjøre for å holde forbruket nede. Det er spesielt viktig for studenter, som har mindre å rutte med enn de som er i jobb. Da kan de finne ut hvor det er rom for å spare.

– Det er mye man ikke tenker over at man bruker penger på i hverdagen, sier hun.

Eileens sparetips for studenter

• Lag et budsjett for hver måned. Start med faste utgifter, legg til frivillige utgifter og ikke glem å sette av litt til kos.
  • Planlegg matinnkjøpet og lag litt ekstra, så du har til matpakken neste dag.
  • Ha et eget betalingskort for mat og sett av en fast sum i uka. Det kan du spare penger på, enten du deler kortet med en samboer eller med flere i et kollektiv.
  • Bruk apper som gir deg rabatt på mat, som f.eks. Too Good To Go. Mange bakerier gir avslag på slutten av dagen, og Holdbart selger mat som snart går ut på dato.
  • Sjekk tilbud på nettet. Det finnes en haug av studentrabattsider.

Se hvilke apper du kan laste ned for å spare penger.