Syklet på utveksling til Barcelona

OsloMet-student Åsmund står med sykkelen sin på en bro over en elv i Maastricht i Nederland. Han smiler til kamera.

Foto: Lamek Tesfai

Syklet på utveksling til Barcelona

OsloMet-student Åsmund Røisgård Kirkevold ville gjøre reisen til Barcelona til en opplevelse. Derfor bestemte han seg for å bruke det grønne reisestipendet på å sykle dit.

– Først var planen å bruke reisestipendet på å interraile til Barcelona. Men så tenkte jeg: «Hvorfor ikke sykle?», sier elektronikkingeniør-student Åsmund.

Han ønsket at turen til det nye studiestedet skulle bli mer enn bare en transportetappe. Han ville gjøre den til en opplevelse. Da han leste at det finnes stipend for grønnere utvekslingsreiser, fikk han idéen om å reise på andre måter enn med fly.

Sykkeldrøm

Siden semesteret i Barcelona startet seint, ble sommerferien hans ekstra lang. Plutselig så han at drømmen han hadde gått med i flere år, var mulig å realisere.

– Gjennom utvekslingen fikk jeg en gyllen mulighet til å oppfylle sykkeldrømmen, sier Åsmund.

Da tre av vennene hans bestemte seg for å bli med, ble det enklere å ta avgjørelsen om å gjennomføre.

– Da ble jeg mer forpliktet, sier Åsmund.

Mye planlegging

Turen krevde mye planlegging, og de fire vennene fikk mange gode tips på YouTube. De laget sykkelruta selv. Målet var å krysse flest mulig landegrenser, slik at de kunne oppleve et størst mulig mangfold av landskap, byer og kulturer.

Reisestipendet dekket alle overnattingene på turen, som for det meste ble tilbrakt i telt. Kofferten med flyttelasset sendte han med en kompis som skulle til Barcelona på ferie.

Utfordringer underveis

Den 20. juli 2023 syklet de fire vennene fra Åsmunds hjemby, Tønsberg. Målet var å sykle 100 km hver dag. Da de kom til Kiel, og to av vennene dro hjem som avtalt, begynte utfordringene å melde seg for de to gjenværende kompisene. Lave temperaturer kombinert med mye regn og lyn – helt til de kom til Nord-Frankrike – gjorde at moralen dalte.

– Vi hadde bare lyst til å ta tog resten av veien, sier Åsmund.

Men duoen bestemte seg for å ta det som en mental test og klarte å snu utfordringene til noe positivt.

– Vi kunne stoppe på hver lille småkafé, prøve oss på litt tysk og fransk og spise det vi ville med god samvittighet, sier Åsmund.

Fordeler med å sykle

En annen bonus med å sykle er at han fikk mange morsomme historier å fortelle etter at han kom til sin nye studieby 25 dager etter avreisen. Han merket raskt at medstudentene syntes det var kult å høre om sykkelturen hans. Dermed ble det lett å komme i prat med folk på den nye campusen.

I tillegg har kondisjonen hans nådd nye høyder, så nå er han ofte å se på løpeturer langs stranda i Barcelona.

Sykling har det imidlertid ikke blitt mye av i den nye studiebyen. Sykkelen hans ble stjålet kort tid etter at han kom ned. Men Åsmund bruker ikke mye tid på å irritere seg.

– Du må lære av det. Ikke parker sykkelen ute i Barcelona, sier han lattermildt.

Ønsker du å søke om bærekraftig reisestipend?

Du kan søke på OsloMet Miljøstipend og Erasmus + grønne reiser.

Hvordan kan du reise miljøvennlig?

Få tips til hva du kan gjøre for å gjøre utvekslingen mest mulig bærekraftig.

Vil du vite mer om utvekslingsmulighetene dine?

Finn ut mer om hvor du kan reise, hvordan du søker, finansering og forberedelser.