Slik unngår du å få vondt i kroppen under eksamensperioden

En person står og gjør fysiske øvelser.

Slik unngår du å få vondt i kroppen under eksamensperioden

Det er spesielt ett råd ergoterapistudenten Magnar ikke kan få understreket nok: fysisk aktivitet!

Artikkelen ble publisert første gang 18. desember 2020.

Studentmedarbeider Erik Aasebø har tatt en prat med Magnar Øygarden som studerer ergoterapi ved OsloMet (oslomet.no). Han tror at det er mange studenter som kjenner på problemer med kroppen under eksamensperioden. Ofte har man ikke gode stoler eller arbeidsvilkår.

– Selv kjenner jeg at jeg blir litt sliten i kroppen av å sitte hjemme, sier Øygarden.

Han anbefaler å finne en god sittestilling. Dette innebærer fotstøtte, at man kan hvile armene sine på pulten, og at man kan variere sittestillingen fra tid til annen. Dette vil påvirke nakke og skuldre, motvirke stress og kanskje lindre migrene og hodeverk.

I tillegg anbefaler han å ta hyppige pauser. Konsentrasjonen blir nemlig dårligere etter 20 minutter. Derfor bør man ikke sitte mer enn en halvtime/førti minutter før man tar en pause.

– En pause trenger ikke vare i mer enn ett eller to minutter, nok til at du får ristet litt løs, sier Øygarden.

Viktigheten av «hverdagsaktivitet»

Han trekker frem viktigheten av fysisk aktivitet under eksamensperioder, som er en tid hvor studenter ofte føler at de ikke har tid til å trene.

– Men det er da det er viktigst, sier Øygarden.

Ergoterapistudenten understreker at det ikke er nødvendig å løpe to mil hver dag. Det er heller snakk om å gå de tretti minuttene det anbefales at vi går hver dag.

– Kanskje du kan gå til butikken eller skolen isteden for å ta bussen, sier Øygarden.

Når man sitter og skriver hele dagen, er det mange muskler som påvirkes av å sitte i samme stilling. Derfor er det viktig å benytte mulighetene for litt «hverdagsaktivitet». Og fysisk aktivitet kan være mer enn å løpe seg en tur eller å ta en tur på styrkerommet. Det kan være å gå en tur med hunden, gå til neste busstopp eller ta trappen.

– Det handler om å gjøre enkle grep som påvirker det store bildet, sier Øygarden.

Magnars råd for å jobbe optimalt:

1. Sørg for variasjon i arbeidsoppgaver og sittestilling.
  2. Ta mange korte pauser.
  3. Ha funksjonell plassering og utforming av utstyret. Prøv å ha 15-30 grader ned til skjerm og 50-80 cm avstand til skjerm.
  4. Arbeidspult med god plass til utstyr og underarmsstøtte. Sitt tett inntil bordet og hvil armene på bordet. 90 grader i albuleddet. Hev/senke-pult er mest ideelt.
  5. Arbeidsstol som kan justeres i ulike posisjoner og er stødig.
  6. Hvile bena i bakken. Bruk gjerne fotstøtte.
  7. Daglig aktivitet – minimum 30 min aktivitet hver dag/10 000 skritt. Dropp bussen og gå hvis du kan, og ta trappen. Dette klarer du!
  8. Vær sosial, det hjelper mot stresset.

Tenk forebyggende

I eksamensperioden blir det mye sitting, og da handler det om å være litt føre-var. Hvis man sliter med nakke eller skuldre fra før, er det lurt å tenke forebyggende. Kanskje kan man investere i en god arbeidsstol eller bytte ut et bord.

– Vi er jo fortsatt unge, og vi skal kanskje inn i en jobb der det er mye kontorsitting, sier Øygarden.

Prøv å være sosial

I eksamensperioden sitter mange hjemme alene uten mye sosial kontakt. Øygarden merker selv at han mister litt av motivasjonen og gnisten for læring i slike perioder.

– Det er lettere å lære sammen med andre, sier han.

Å være sosial kan føre til at man senker skuldrene i eksamenstiden. Dermed kan man kjenne på mer livskvalitet og mestring. I tillegg hjelper det å ha venner som bryr seg, som man kan snakke med og som befinner i samme situasjon.

– Kanskje dette kan gjøre at man glemmer litt dette med stress og eksamensjag, sier Øygarden.