Lev mer bærekraftig – få tips fra OsloMet-studenter

Kunst- og designstudentene Emilie og Anne reparerer en bukse i et klasserom på OsloMet.

Kunst- og designstudentene Emilie Berg Frederiksen (t.v.) og Anne Kavlie-Jørgensen Jahr. Foto: Mina K. Abrahamsen

Lev mer bærekraftig – få tips fra OsloMet-studenter

Som student har du et godt utgangspunkt for å ta bærekraftige valg. Få tips til hva du kan gjøre for å få mer miljøvennlige vaner.

– Jeg har aldri sydd før, så jeg fikk skikkelig mestringsfølelse da jeg greide å lage min egen totebag, sier kunst og design-student Emilie Berg Frederiksen.

I forbindelse med emnet «entreprenørskap i kunst og design» holdt hun og flere medstudenter en workshop under Bærekraftsdagen 2023. Her kunne alle OsloMet-studenter komme og lage sin egen totebag/tøyveske av brukte tekstiler. Deltakerne trengte ikke å ha syerfaring fra før.

Bærekraft kan være positivt

Emilie ønsker å være en motvekt til media. Hun fort kan bli overveldet og motløs av nyhetene som handler om klimaendringer. Hun er opptatt av at bærekraft kan være både positivt og overkommelig for folk flest.

– Vi ønsker å vise at du kan gjøre en forskjell ved hjelp av enkle grep, sier Emilie.

Redusere forbruket

Reparasjon og gjenbruk av klær er vaner som de fleste kan ta til seg. Et annet grep, som alle kan ta, er å kjøpe mindre nytt. Forbruksforskningsinstituttet SIFO har regnet ut at det årlig importeres 65 plagg per kvinne til Norge, og i gjennomsnitt kaster hver av oss 7,3 kg klær per år i restavfallet. Dermed kan vi redusere klesforbruket en del uten at det senker levestandarden vår.

– Vi må endre holdningene våre knyttet til motetrender, sier Emilie.

Hver enkelt kan ha stor innvirkning

Lavere forbruk er også et tema som opptar kunst og design-student Tiril Maria Årmot Andreassen. På Bærekraftsdagen sto hun på en stand hvor man kunne teste hvor langt man var villig til å tøye komfortsonen for å få en mer bærekraftig livsstil. Hun mener at enkeltindividet kan ha stor innvirkning på klima hvis vi i fellesskap klarer å endre mentaliteten vår.

– Hvis alle for eksempel spiser litt mindre kjøtt, vil ikke kjøttprodusentene produsere like mye. Da vil de små endringene vi gjør i hverdagen bety noe, sier Tiril.

Økonomisk gunstig

Hun er også opptatt av at vi skal kunne se egen vinning i det. De fleste studenter har trang økonomi, og det kan være gunstig for lommeboka å tenke bærekraft.

– «Trenger jeg egentlig dette?» Med en slik tankegang kommer man langt økonomisk. I tillegg slipper man svinn eller at ting bare blir stående, sier Tiril.

Studenter har en unik mulighet

Forskningsleder for teknologi og bærekraft ved SIFO, Torvald Tangeland, mener at studenter har en unik mulighet til å tilegne seg bærekraftige vaner. Jo mer penger man tjener, jo høyere er nemlig forbruksnivået.

– Studentøkonomien er i utgangspunktet sunt for miljøet, sier han.

Dessuten er det størst sannsynlighet for at vi gjør endringer i hverdagsrutinene når vi flytter på oss eller endrer livsfase. I studietida møter man ofte nye mennesker og prøver ut nye ting. Dette kan være en gyllen sjanse til å finne bedre vaner som fungerer både for deg som student og for miljøet.

Tips til hvordan du kan leve mer bærekraftig

• Reduser forbruket ditt: kjøp brukt, reparer og vedlikehold.
  • Bruk delingsløsninger i stedet for å kjøpe nytt. Lei ut det du selv ikke bruker ofte og tjen noen kroner i samme slengen.
  • Planlegg innkjøpene dine. Da blir du bevisst på hva du virkelig trenger. I tillegg unngår du svinn eller at ting blir liggende ubrukt.
  • Kjøp lokalt i stedet for på nett. Da reduserer du klimautslipp på grunn av transport og emballasje.
  • Invester i kvalitetsprodukter som har lang levetid.

Apper som kan bidra til en mer bærekraftig livsstil
OsloMet-studenter som er opptatt av bærekraft