Rekordmange vil ta master på OsloMet

Bilde fra OsloMets masterkampanje

Rekordmange vil ta master på OsloMet

OsloMets masterstudier og videreutdanninger er mer populære enn noensinne.

Antall søkere til masterstudiene øker med 20 prosent, mens 24 prosent flere søker seg til videreutdanningene.

− De gode søkertallene viser at OsloMet tilbyr utdanninger samfunnet og arbeidslivet har et stort behov for. Vi er veldig fornøyde med at stadig flere søker seg til våre master- og videreutdanninger, og at økningen gjelder nærmest alle fagområder, sier prorektor Nina Waaler.

Også i fjor opplevde universitetet en økning i søkermassen, men kurven går enda brattere oppover i 2020.

Korona-effekt?

Forsker Arild H. Steen ved Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet mener det er forståelig at flere søker seg til masterstudier og etterutdanninger nå.

− For det første har vi over flere år sett økte søkertall til høyere utdanning i Norge. For det andre har vi fått en raskt økende arbeidsledighet på grunn av nedstengingen av samfunnet. Mulighetene for ungdom til å få seg jobb er dramatisk endret. Da er det naturlig at flere ønsker å ta utdanning.

Han forteller at vi så en lignende tendens under finanskrisen.

− En del trekker seg ut av arbeidsstyrken når muligheten til å få jobb er begrenset. Utdanning er en alternativ aktivitet som kan øke den enkeltes muligheter i arbeidslivet.

Mange vil ta økonomisk-administrative mastere

Aller mest populært er masterstudiet i økonomi og administrasjon, som er førstevalget for hele 931 søkere. Dermed konkurrerer mer enn tolv søkere om hver av de 75 studieplassene.

Også de to andre masterprogrammene på Handelshøyskolen; styring og ledelse og offentlig administrasjon og styring, har rekordmange søkere i år.

− Dette er helt i tråd med funn fra ulike arbeidslivsundersøkelser, som viser at det er stor etterspørsel etter økonomisk-administrativ kompetanse på masternivå, sier Waaler. Hun trekker fram den nye profilen i regnskap og revisjon, som gir mulighet til å bli statsautorisert revisor.

Gode tall for nye utdanninger

Nytt av året er masterprogrammet i medieutvikling. Studiet erstatter den tidligere masteren i journalistikk, og det er særlig den nye studieretningen i medier og kommunikasjon som har vist seg å være populær blant søkerne. Totalt har programmet fått 241 søkere til 29 studieplasser.

Også masteren i anvendt datateknologi har mange søkere til sine fire nye studieretninger, der studentene kan spesialisere seg i blant annet robotikk og kunstig intelligens.

Populære helse- og sosialutdanninger

Blant helsefagene har både fysioterapi, ergoterapi, sykepleievitenskap og biomedisin en tydelig økning i antall søkere. Sosialfagene fortsetter å være populære utdanningsvalg, med over 700 søkere, mens nesten 250 skal kjempe om plassene på Atferdsvitenskap.

Master i digital læringsdesign

Mange lærere har blitt kastet ut i en digital undervisningshverdag den siste tiden, og flere enn tidligere ønsker nå å begynne på en master i digital læringsdesign.

Hvor mange som har søkt de femårige masterstudiene i grunnskolelærerutdanning får vi vite når søkertallene fra Samordna opptak blir klare 24. april.

Digital markedsføring

OsloMet har i flere år jobbet målrettet for å øke rekrutteringen til masterstudiene. Nettserien Master eller ikke master? som ble lansert i 2018, har også i år vært en sentral del av den digitale markedsføringen. Sammen med smakebiter fra flere av studiene vi tilbyr, har episodene blitt delt i ulike kanaler. Nytt av året er korte «Bli kjent med…»-episoder på Instagram, hvor studenter forteller om studiehverdagen sin og oppfordrer andre til å søke.

Det legges også ned et betydelig arbeid ved fakulteter og institutter for å rekruttere mastersøkere. Tiltakene er varierte og rettes mot relevante fagmiljøer, nåværende og tidligere studenter.

Se eksempler på OsloMets instagramkonto

Skjermbilde fra Instagramkampanje Biomedisin Skjermbilde fra Instagramkampanje Medieutvikling

Fem på topp – antall søkere

• Økonomi og administrasjon, 931 søkere