Oppstartsbedrifter får støtte

Bilde av studentene Jørgen Sjåvik og Magnus Svensen.

OsloMet-studentene Jørgen Sjåvik og Magnus Svensen ønsket å skape noe som var større enn dem selv. Derfor startet de bedriften Oslo Analytic. Mina K. Abrahamsen/OsloMet

Oppstartsbedrifter får støtte

Tre bedrifter startet av studenter knyttet til OsloMet får inntil en million kroner hver fra Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge deler ut 26 millioner kroner til bedrifter som er startet av master- og doktorgradsstudenter. Bedriftene mottar inntil en million kroner hver for å sikre videre satsing og vekst, skriver Innovasjon Norge på sine nettsider (innovasjonnorge.no).

Fra OsloMet var det sendt inn seks STUD-ENT søknader. Søknadene utgjorde 10 prosent av i alt 60 søknader fra 14 studiesteder.

Alle søknader og prosjekter fra OsloMet har en tilknytning til Masteren i entreprenørskap ved Fakultet for samfunnsvitenskap. Enkelte av prosjektene er også knyttet til fagmiljøer på Fakultet for teknologi, kunst og design.

OsloMet fikk innvilget tre STUD-ENT søknader i år. Det er den største tildelingen OsloMet har fått siden ordningen startet i 2016. OsloMet ligger dermed på linje med Universitetet i Oslo, UiT og NMBU i antall tildelinger i år. Alle som får støtte fra STUD-ENT får også tilbud om en mentor finansiert av Innovasjon Norge.

Oppstartsbedriftene knyttet til OsloMet som får pengestøtte fra Innovasjon Norge er:

1. NOAQ AS: Utvikler løsninger for landbasert rekeoppdrett

2. OSLO ANALYTIC AS: Utvikler løsninger som analyserer og reduserer karbonavtrykket fra bedrifters digitale aktiviteter (oslomet.no)

3. EASYPLAY AS: Vil gjøre hverdagen lettere for idretten, banene mer tilgjengelig og klubbene mer bærekraftige (studentene kommer fra andre universitet og høgskoler men søkte sammen med fagmiljø på OsloMet.)

Innovative krefter

- Jeg er veldig glad for at flere av våre miljø har lyktes med å få STUD-ENT tilslag. OsloMet ønsker å bidra med innovative og entreprenørielle krefter. At vi lykkes i kampen om STUD-ENT midler er et tegn på kvaliteten hos både studentene våre og de ansatte som leder og underviser i programmet, sier Carl Christian Thodesen prorektor for samfunnsforbedringer og samarbeid ved OsloMet.