Disse vant Masteroppgaveprisen 2023

De fire vinnerne av Masteroppgaveprisen 2023 ved OsloMet

Foto: Benjamin A. Ward/OsloMet

Disse vant Masteroppgaveprisen 2023

I år delte OsloMet ut Masteroppgaveprisen for første gang. Vinnerne kommer fra tre ulike masterstudier: barnevern, grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 og bygg – sivilingeniør.

Prisutdelingen foregikk under Forsknings- og innovasjonsdagen på OsloMet torsdag 23. november.

Vinnerne ble belønnet med et diplom samt en pengepremie på kr 15 000 til hver individuelle vinner og kr 10 000 til hver av studentene som vant for gruppeoppgave.

OsloMets utdanningsutvalg (ansatt.oslomet.no) har vært jury, og de fikk inn nominasjoner fra veiledere og sensorer.

Mer om kriteriene for prisen (ansatt.oslomet.no)

Juryen sier dette om vinnerne:

Ingvild Olimb, master i barnevern

Tittel på masteroppgave: Å snakke med barn utsatt for vold og overgrep. En studie om trening av samtaleferdigheter i avdekkende samtaler ved hjelp av et interaktivt digitalt opplæringsprogram.

«Denne oppgaven viser en helt ny og innovativ måte å trene kommunikasjonsferdigheter på, ved hjelp av et forskningsbasert opplæringsprogram der kunstig intelligens kombineres med kunnskap fra psykologi og pedagogikk.

Oppgaven viser betydningen av individuell tilbakemelding og hvor viktig det er med mengdetrening over tid når man skal trene på å snakke med barn om vanskelige temaer.

Arbeidet vil ha stor nytte for alle profesjoner som jobber med barn som har vært utsatt omsorgssvikt og overgrep.»

Ingvild Olimbs masteroppgave (oda.oslomet.no)

Isabella Vold Ludviksen, master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7

Tittel på masteroppgave: Det var en gang et eventyr: Et lekende og lærende brettspill

«Dette er en av de første masteroppgavene på grunnskolelærerutdanningen som er gjennomført som et entreprenørielt utviklingsarbeid. Oppgaven vil dermed kunne være toneangivende når det gjelder hva dette formatet kan innebære.

Kandidaten har utviklet et spill til bruk i undervisningen som er nyttig i skolen, enkelt å ta i bruk og med en faglig forankring som lærerne kan stole på.

Oppgaven gir gode eksempler på hvordan lek, i form av spill og fag, kan styrke hverandre gjensidig.

Prosjektet bygger broer på tvers av fagfelt som pedagogikk, spillteori og norsk, og er et verdifullt og relevant bidrag for fagfeltet.»

Isabell Vold Ludvigsens masteroppgave (oda.oslomet.no)

Anette Nyland og Jennifer L. Wivast, master i bygg – sivilingeniør

Tittel på masteroppgave: Sustainable Ultra-High Performance Concrete: Investigation of Binder and Fiber Alternatives

«Norge har mange broer som ble konstruert på 1950- og 1960-tallet, og som nå trenger vedlikehold. Ultrahøyfast betong (UHPC) er et viktig materiale for å rehabilitere og styrke disse aldrende broene, men det er lite miljøvennlig.

Oppgaven utforsker bærekraftige alternativer i ultrahøyfast betong. Masteroppgaven presenterer ulike blandingssammensetninger for UHPC som reduserer bruken av sement betydelig samtidig som de opprettholder eller til og med forbedrer materialets ytelse.

Arbeidet har potensiale til å bidra til betydelige endringer i profesjonell praksis, spesielt arbeidet med rehabilitering av eldre broer i Norge.»

Oppgaven er ikke tilgjengelig for gjennomlesning fordi det skal utarbeides artikler basert på resultatene.

Slik har Anette og Jennifer opplevd masterstudiet (oslomet.no).