Praksis ved PPU - Student

Statisk artikkel

Praksis ved PPU i design kunst og håndverk og PPU i drama og teaterkommunikasjon (heltid/deltid)

Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning er gjeldende for gjennomføring av praksis på PPU. Nedenfor finner du informasjon om rutiner for praksis på denne videreutdanningen, for både heltid- og deltidsprogrammet.

Les mer om studiet i programplanene: PPU i design, kunst og håndverk (oslomet.no) og PPU i drama og teaterkommunikasjon (oslomet.no).

Gjennom studieprogrammet skal studenten gjennomføre 60 dager praksisopplæring. Praksisdagene fordeles over to praksisperioder via praksisemnet; en periode undervisningspraksis i grunnskolen og en periode undervisningspraksis i videregående skole. Kulturskole eller andre pedagogiske læringsarenaer kan erstatte en av praksisperiodene med undervisningspraksis. Det gjennomføres også formidlingspraksis ved museum, teater eller andre egnede kulturarenaer via fagdidaktikkemnet.  

Tilstedeværelsen for studentene under praksis er 100 prosent obligatorisk og følger praksisstedets rammer og praksislærernes hverdag ved praksisstedet. Praksis gjennomføres på heltid, også i deltidsprogrammet. 

Praksis blir veiledet og vurdert av praksislærer og veileder fra instituttet via en veiledning- og vurderingsrapport, og studiet er underlagt forskrift for skikkethetsvurdering. 

  • Organisering av praksis

    Praksis gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Hver praksisgruppe tildeles et praksissted med en praksislærer, samt en praksisveileder fra instituttet. 

    Profesjonsrettet samarbeid med medstudenter og praksissted står sentralt i praksisemnene. Undervisningen i emnene fagdidaktikk og pedagogikk sees i sammenheng med gjennomføring av praksisemnet, og skal gi en helhetlig progresjon og forberedelse til periodene med undervisningspraksis. 

    Studentene skal erfare yrkesrelevante arbeids- og undervisningsformer via forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av læreprosesser i fagområder tilknyttet studieretningen. Studentens progresjon skal bevege seg fra relevante gruppeerfaringer i første praksisperiode mot mer selvstendig og individuelt ansvar for undervisning og formidling i andre praksisperiode. 

    Gjennom to praksisperioder er studentene er med på en praksisreise som innebærer arbeid før, under og etter praksis. 

  • Før praksis

    Praksisforberedelse 

    Organiseres som en undervisningsøkt med informasjon om praksis og en workshop i klasseledelse ved oppstart av semesteret. Her får studentene nødvendig informasjon om praksisgjennomføring, ferdighetstrening via praktiske øvelser og mulighet til å informere om ønsker for egen praksisgjennomføring via et nettskjema som deles på læringsplattformen Canvas. 

    Samarbeidsmøte 

    Et møte mellom institutt, studenter og praksislærere. Møtet er delt i to. Del en består av et informasjonsmøte mellom instituttet og praksislærerne. Del to består av samarbeidstid mellom studenter, praksislærere og veiledere fra OsloMet. Her blir studenten kjent med praksisstedet og starter det faglige samarbeidet. 

    Observasjon og samarbeid på praksisstedet 

    Studentgruppen har tre dager på observasjonspraksis på praksisstedet. Praksislærer avtaler med studentene hvilke dager observasjonen gjennomføres henhold til praksiskalenderen. Tilstedeværelse i løpet av observasjonsdagene er innenfor kl 08.00-16.00 og etter avtale med praksisstedet. Studentene skal bli kjent med praksisstedet, praksislærer, elever og faget ved å observere praksislærer og delta i praksislærers undervisning. Målet er å bli kjent med praksisstedet og fortsette planlegging av egen undervisning. 

    Praksislærer og studenter gjennomgår og signerer taushetserklæring i løpet av observasjonsdagene. 

    Undervisningsplanlegging 

    Studentene planlegger undervisning og blir veiledet av praksisveileder. Undervisningen som planlegges må være i tråd med de faglige føringene praksisstedet legger for studentene. Planlegging kan gjennomføres på OsloMet, på praksisskolen om mulig eller ved andre lokasjoner. Studentgruppen organiserer arbeidstiden denne uken selv. Praksisveileder fra OsloMet kaller studentene inn til veiledning og godkjenner undervisningsplaner i løpet av uken. En øktplan og en periodeplan må være godkjent av praksisveileder før første praksisuke. Praksisveileder fra OsloMet avtaler frist for innlevering i samarbeid med praksislærer. 

  • Under praksis

    Muntlig praksisrefleksjon 

    Studentene gjennomfører en muntlig praksisrefleksjon i samarbeid med praksisgruppen på OsloMet etter gjennomført praksis. Kun for studenter, emneansvarlige og veiledere fra OsloMet. 

  • Praksissteder og utplassering

    Instituttet samarbeider i hovedsak med pedagogiske arenaer i Oslo og Akershus fylkeskommuner ved gjennomføring av praksisopplæringen på studiet. Instituttet tildeler studentene en praksisplass og studentene oppretter ikke egne praksisplasser. 

    Praksis ved egen arbeidsplass på PPU

    Studenten kan gjennomføre en av de to praksisperiodene ved egen arbeidsplass. Arbeidsstedet og praksislærer må godkjennes som en relevant praksisarena av instituttet. Studenten melder inn ønske om praksis ved egen arbeidsplass via nettskjema tildelt på Canvas ved praksisforberedelse på instituttet. 

  • Tilstedeværelse i praksis

    Studentene er tilstede på praksisstedet i fulle arbeidsuker á 37,5 timer og innenfor kl. 08:00-16:00. Variasjoner kan forekomme ved ulike praksissteder, da tilstedeværelse og innholdet i praksis defineres av praksisstedet og praksislærers/ -veileders arbeidsplan. 

    Studentene skal ha 30 timer bundet og timeplanfestet tid per uke i praksis. Herunder 20 timer til undervisning, møtetid og elevkontakt, 10 timer til veiledning og vurdering. Denne tiden styrer praksislærer over og inkluderer til sammen all undervisning, veiledning i gruppe, individuell vurdering, møtetid i ulike teamsammensetninger, inspeksjon/tilsyn, skole-hjem-samarbeid, og eventuell møtetid med ledelsen. 

    Den resterende tiden på 7,5 timer regulerer studentene selv og skal benyttes til undervisningsplanlegging, forberedelser og relevante arbeidskrav og arbeidsoppgaver tilknyttet praksis. 

    Merk: Ved praksis i videregående skole, kulturskole og andre pedagogiske formidlingsarenaer kan undervisningsmengde reduseres noe og omfang av andre oppgaver øke, innenfor rammene av bundet tid på 30 timer.    

  • Læringsutbytte via veiledning og vurdering

    Praksislærer på praksisstedet har ansvar for vurdering av studenten gjennom perioden. Praksis vurderes til bestått eller ikke bestått, i samråd med tildelt veileder fra instituttet.  

    Studentene veiledes jevnlig via muntlig veiledning i gruppe og vurderes skriftlig både underveis og ved avslutning av hver praksisperiode. Veiledning og vurdering dokumenteres i et Veilednings- og vurderingsrapport for praksisopplæring. Instituttet og studenten mottar heftet etter gjennomført praksisperiode. 

    For å bestå praksisemnet må alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være gjennomført og begge periodene med undervisningspraksis være vurdert til "Bestått". 

    Tvil om bestått praksisperiode Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden for å kunne forbedre seg. Praksislærer ved praksisstedet gjennomfører en individuell midtveissamtale med studenten og formulerer et varsel ved behov. Det kan ved enkelte tilfeller være behov for at studenter varsles etter denne fristen. 

    Ikke bestått praksisperiode Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare melde seg opp til praksisopplæring neste gang den samme praksisperioden arrangeres i emnet.  

    Bestemmelser om vurdering er gitt i Lov om universiteter og høgskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og Forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning.