Praksis ved lærerutdanning i praktiske og estetiske fag trinn 1-13, design kunst og håndverk - Student

Statisk artikkel

Praksis ved lærerutdanning i praktiske og estetiske fag trinn 1-13, design kunst og håndverk (LUPE)

Forskrift om rammeplan for lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13 er gjeldende for gjennomføring av praksis. Nedenfor finner du praksisinformasjon for lærerutdanningens masterprogram (LUPE). Les mer om praksisemnene i studieprogrammets programplan.

I det 5-årige studieprogrammet lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for 1-13 trinn, design, kunst og håndverk, skal studentene oppleve arbeidslivsrelevans og ha minst 130 dager obligatorisk praksisopplæring. Dette er fordelt på ni emner gjennom studiets fem år, og består av observasjonspraksis, undervisningspraksis og formidlingspraksis i grunnskole, videregående skole og ved ulike pedagogiske formidlingsarenaer i kunst- og kulturfeltet.  

Praksis er en integrert del av emnene i utdanningen og bidra til at studentene utvikler evne til å reflektere over og utvikle kunnskap og ferdigheter innen egen profesjonsutøvelse. Det skal være progresjon i praksisopplæringen, fra observasjon og analyse ved starten av utdanningen til det å kunne videreutvikle erfarings- og forskningsbaserte undervisningspraksiser i den siste delen av utdanningen. 

Praksis gjennomføres både som gruppepraksis på to-fire studenter gjennom studiet og som individuell praksis ved siste studieår. Samarbeid med medstudenter og praksisstedets ansatte er sentralt i studiet, for å utvikle egen lærerkompetanse. Det skal være en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i profesjonsfag, de praktiske og estetiske fagene og praksis. 

Tilstedeværelsen for studentene under praksis er 100 prosent obligatorisk og følger skolen og praksislærernes hverdag ved praksisstedet. Praksis gjennomføres som et arbeidskrav og er ikke studiepoengsgivende. Omfanget av praksis ligger utenom øvrig undervisning i emnet. 

Instituttet samarbeider i hovedsak med pedagogiske arenaer i Oslo og Akershus fylkeskommuner ved gjennomføring av praksisopplæringen på studiet. Instituttet tildeler studentene en praksisplass og studentene oppretter ikke egne praksisplasser. 

Praksis blir veiledet og vurdert av praksislærer og veiler fra instituttet via en veiledning- og vurderingsrapport, og studiet er underlagt forskrift for skikkethetsvurdering. 

  • Organisering av praksis gjennom fem år

    1. studieår har studentene 30 dager praksis i grunnskolens trinn 1-10. Studentene velger trinn 1-7 eller 8-10 ved studiestart og er på samme praksisskole hele året. Praksis er integrert i emnene: 

    • MLEST1210 

    • MLEST1400 

    2. studieår innehar 15 dager dager praksis i videregående skole og 15 dager praksis ved andre pedagogiske arenaer tilknyttet kulturskole, folkehøgskole, skaperverksted, museer og annen formidling i kunst- og kulturfeltet. Studentene melder inn ønsker for egen praksisgjennomføring ved oppstart av emnene. Praksis er integrert i emnene: 

    • MLEST2200 

    • MLEST2300 

    3. studieår gjennomføres 30 dager praksis i grunnskole eller videregående skole via valgfrie emner i fag II og/eller fag III. Studentene må søke seg til studier med skolefag som innehar praksisopplæring. Alle emner har integrert praksis. 

    4. studieår innehar 15 dager praksis i grunnskolens trinn 1-10 og 15 dager prosjektbasert praksis i grunnskole eller videregående skole. Studentene melder inn ønsker for egen praksisgjennomføring ved oppstart av emnene. Praksis er integrert i emnene: 

    • MLEST4100 

    • MLEST4400 

    5. studieår har studentene 10 dager praksis i grunnskolens trinn 1-10, videregående skole eller ved andre pedagogiske arenaer. Praksis kan knyttes til masterprosjektet og gjennomføres individuelt. Studentene melder inn ønsker for egen praksisgjennomføring ved oppstart av emnet og veiledes mot relevant praksisarena. Praksis er integrert i emnet: 

    • MLEST5100 

  • Praksissteder og utplassering

    Institutt for estetiske fag er ansvarlig for å organisere praksisplasser, og har avtaler med skoler, pedagogiske læringsarenaer og kunst- og kulturinstitusjoner i Oslo og Akershus. Studentene organiserer ikke egen praksisplass og skal ikke ta kontakt med praksisarenaer selv. 

    Det må påregnes reisevei på opp mot 1,5 time til praksisstedene fra Campus Pilestredet og reisegodtgjørelse med offentlig transport kan bli gitt utenfor sone 1. 

  • Tilstedeværelse i praksis

    Studentene er tilstede på praksisstedet i fulle arbeidsuker á 37,5 timer og innenfor kl. 08:00-16:00. Variasjoner kan forekomme ved ulike praksissteder, da tilstedeværelse og innholdet i praksis defineres av praksisstedet og praksislærers/ -veileders arbeidsplan. 

    Studentene skal ha 30 timer bundet og timeplanfestet tid per uke i praksis. Herunder 20 timer til undervisning, møtetid og elevkontakt, 10 timer til veiledning og vurdering. Denne tiden styrer praksislærer over og inkluderer til sammen all undervisning, veiledning i gruppe, individuell vurdering, møtetid i ulike teamsammensetninger, inspeksjon/tilsyn, skole-hjem-samarbeid, og eventuell møtetid med ledelsen. 

    Den resterende tiden på 7,5 time regulerer studentene selv og skal benyttes til undervisningsplanlegging, forberedelser og relevante arbeidskrav og arbeidsoppgaver tilknyttet praksis. 

    Merk: Ved praksis i videregående skole, kulturskole og andre pedagogiske formidlingsarenaer kan undervisningsmengde reduseres noe og omfang av andre oppgaver øke, innenfor rammene av bundet tid på 30 timer.  

  • Læringsutbytte via veiledning og vurdering

    Bestemmelser om vurdering er gitt i Lov om universiteter og høgskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og Forskrift til rammeplan for Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13. 

    Læringsutbyttebeskrivelser finnes i de enkelte emneplanene for praksis i studiet. Praksislærer på praksisstedet har ansvar for vurdering av studenten gjennom perioden. Praksis vurderes til bestått eller ikke bestått, i samråd med tildelt veileder fra instituttet.  

    Studentene veiledes jevnlig via muntlig veiledning i gruppe og vurderes skriftlig ved avslutning av hver praksisperiode. Veiledning og vurdering dokumenteres ved slutten av en praksisperiode ved at praksislærerne på skriver sluttvurdering i en veiledning- og vurderingsrapport per student, basert på det enkelte praksisemnets innhold og læringsutbyttebeskrivelser. i et Veilednings- og vurderingsrapport for praksisopplæring. Instituttet og studenten mottar heftet etter gjennomført praksisperiode. 

    Studenten har ansvar for å levere vurderingsrapport til praksislærer ved neste praksisperiode, ved ønske om denne. 

    Bestått, tvil og ikke bestått praksis 

    For å bestå praksis må alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i praksisperioden være gjennomført og begge periodene med undervisningspraksis være vurdert til "Bestått".  

    Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden for å kunne forbedre seg. Praksislærer ved praksisstedet gjennomfører en individuell midtveissamtale med studenten og formulerer et varsel ved behov. Det kan ved enkelte tilfeller være behov for at studenter varsles etter denne fristen. 

    Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare melde seg opp til praksisopplæring neste gang den samme praksisperioden arrangeres i emnet.