Programplaner og emneplaner - Student
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap Programplan
- Engelsk programnavn
- PhD Programme in Social Sciences
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Programplanen er utarbeidet ved OsloMet etter forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 21.desember 2015 med hjemmel i lov 1.april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler (universitets- og høyskoleloven) § 3-2 annet ledd.
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk, deltid er et profesjonsstudium på 60 studiepoeng, organisert over to år. Hovedområdene i utdanningen er pedagogikk (30 studiepoeng) samt fagdidaktikk (30 studiepoeng). I tillegg har studenten undervisningspraksis i både grunnskole og videregående skole.
Fagfeltet forvalter viktig og samfunnsrelevant kunnskap, der både innovasjon, entreprenørskap og bærekraft står sentralt. Lærere i design, kunst og håndverk bruker visuelle virkemidler i undervisningen for å gi barn og unge en mulighet til å utvikle skaperevne og estetisk sans. Læreren tar i bruk ulike materialer, redskaper og teknikker slik at elevene lærer om sammenhenger mellom materialer, tradisjon og kultur gjennom praktisk-estetisk og skapende arbeid.
Målgruppe
Målgruppen for emnet er lærere som underviser i grunnskolen og som ønsker å undervise i matematikk på 1.-7. trinn. Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for etter- og videreutdanning.
Opptakskrav
Det er fire ulike former for yrkes- eller profesjonsfaglig bakgrunn som gir grunnlag for opptak:
- fullført treårig yrkesfaglærerutdanning (bachelorgrad)
- fagbrev + 4 års praksis i faget + 2 års yrkesteoretisk utdanning + ettårig PPU for yrkesfag
- annen 3-årig yrkes- eller profesjonsrettet bachelorutdanning, eller annet yrkes- eller profesjonsrettet utdanningsløp tilsvarende bachelornivå
- realkompetanse, vurdering av utdanning og erfaring som tilsvarer opptakskravet. Kompetansen som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet.
Følgende tre krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:
1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:
- fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis
- minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende
2. Tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
3. Søkere må i tillegg ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.
Tilleggspoeng og kvoter
Kvote 1: 25 % av plassene er forbeholdt søkere som kun konkurrerer med karakterpoeng. Det gis ikke tilleggspoeng.
Kvote 2: Det gis tilleggspoeng i tillegg til karakterpoeng.
- Det gis 1 tilleggspoeng til søkere med bakgrunn fra yrkesfaglige utdanningsprogram som er underrepresentert i søkermassen.
Ved poenglikhet skal underrepresentert kjønn prioriteres. For øvrig rangeres eldre søkere foran yngre
Uavhengig av opptaksgrunnlag stilles det krav om en fordypning på samlet minst 60 studiepoeng i pedagogikk og yrkesdidaktikk, eller tilsvarende, enten som en del av utdanningsløpet eller som et tillegg.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har fordypet kunnskap relatert til yrkesopplæring i skole og arbeidsliv
- kan kritisk vurdere kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsbehovet på sitt fagfelt
- kan analysere sentrale perspektiver i yrkespedagogikken relatert til mangfold, kjønn og flerkulturalitet.
- har utvidet kunnskap om kompetansebehov i opplæring og arbeidsliv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske arbeidsmåter
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et større forsknings- og utviklingsarbeid
- kan innhente, analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
- kan bruke relevante metoder for forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- viser inngående kunnskap om betydningen av og anvendelse av digitale verktøy i yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk arbeid
- behersker forskningsmetoder og vitenskapsteori som er relevante for det yrkespedagogiske fagfeltet
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger
- kan bidra til nytenking og til å utvikle ny yrkespedagogisk kunnskap, kompetanse og praksis
- har utdypet kompetanse i videreutviklingen av yrker og profesjoner i samfunn og organisasjoner.
- kan lede og veilede læringsprosesser og formidle eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid på en faglig forsvarlig måte
- kan kommunisere yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagfeltet
- kan utvikle organisasjons-, samfunns- og internasjonalt perspektiv i det yrkespedagogiske arbeidet
Arbeids- og undervisningsformer
De fleste emner vil være seminarpreget med varierte undervisningsformer som veksler mellom forelesninger, diskusjoner, fremlegg av kandidater muntlig eller skriftlig og individuelle tilbakemeldinger. Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning (inntil 20 %) godtas etter søknad. Vurderingsform i alle emner vil være essay. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
Dersom færre enn seks melder seg på et annonsert emne kan undervisningen bli gitt som et veiledet leseemne.
Arbeidet med doktorgradsoppgaven består av aktiv forskning under veiledning. Veiledernes oppgaver er regulert i forskriften om ph.d.-graden ved OsloMet avsnitt 3.
Hovedveilederen skal normalt komme fra programmet/fakultetet. Hvis hovedveilederen ikke er fra programmet, tildeles en medveileder fra fakultetet ved opptak. Den totale tid veileder bruker på kandidat er anslått til å være 210 timer, inkludert direkte kontakt med kandidaten, forberedelse, lesing, etterarbeid. Normal fordeling mellom hovedveileder og en medveileder er henholdsvis 140 og 70 timer. Dersom det er flere medveiledere, vil en annen fordeling gjelde. Kandidaten har rett til totalt 70 timer direkte veiledning i løpet av programmet. Ved oppstart til ph.d.-utdanning ved OsloMet formaliseres en skriftlig arbeidsavtale (B-avtalen) om veilederes og kandidatens plikter og rettigheter i opptaksperioden, jfr. ph.d.-forskriften ved OsloMet, § 2-6. Ved oppstart skal også en fremdriftsplan utarbeides mellom kandidat og veileder.
Kandidaten og hovedveileden skal årlig levere fremdriftsrapport, jf. ph.d.-forskriften ved OsloMet, § 3-3.
Midtveisseminar arrangeres for hver kandidat. Her presenterer kandidaten avhandlingsprosjektet sitt og mottar kommentarer fra en opponent. Veiledere og forskere i programmets forskningsmiljøer er invitert til å delta. Midtveisseminaret er en sentral arena for presentasjon av kandidatens progresjon og faglige utvikling, og representerer en viktig milepæl for kandidaten.
Programmet vil ha et årlig informasjonsseminar om innlevering og avhandling. Seminar om kappe-skriving avholdes årlig i regi av OsloMet og/eller fakultetet. Regelmessige forskningsseminar vil bli organisert på program-, institutt- eller forskningsgruppenivå, hvor kandidaten kan delta og presentere sin egen forskning.
Internasjonalisering
Utdanningen gir studentene et internasjonalt perspektiv og fagmiljøet setter søkelys på overordnede temaer som flerkulturalitet, mangfold og globalisering. I tillegg er internasjonal og engelskspråklig litteratur inkludert i alle pensumlister og det benyttes internasjonale gjesteforelesere ved noen anledninger. Videre har studenter som ønsker det mulighet for et opphold ved et lærested i utlandet. Det er tilrettelagt for studentmobilitet i tredje og/eller fjerde semester. OsloMet har samarbeid med en rekke utenlandske universiteter. Utfyllende informasjon om utenlandsopphold ligger på fakultetets nettsider, eventuelt kan studieleder kontaktes.
Vurdering og sensur
For nærmere informasjon om vurdering og eksamen, se emneplanene.