Programplaner og emneplaner - Student
PS9300 Theories in Library and Information Science (5 ECTS) Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories in Library and Information Science (5 ECTS)
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The subject of the course is mandatory for all candidates within the specialization Information, Library and Archival studies. The candidates are encouraged to complete the course early their studies.
Forkunnskapskrav
No prerequisites.
Læringsutbytte
Knowledge
The candidate has in-depth knowledge of
- the development and institutionalization of library and information science as a field of research
- an understanding of the concept of information and the relationship between information, knowlege and culture
- the intellectual foundation for and theoretical perspective of the field's core areas
- the academic/professional debate about what the platform of library and information science consists of
Skills
The candidate is able to
- place his/her dissertation project in a library and information science theory and research tradition
- communicate with researchers in the field and other students across sub-academic areas that the candidates chose to specialize in
- reflectively discuss the relationship between library and information science as an area of research and practice
Arbeids- og undervisningsformer
The subject consists of seminars, lectures and independent studies. The pedagogical approach involves active participation in seminars/lectures, presentation of one's own work, commenting on presentations from the other students.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Participation is mandatory and expected in all lectures and seminars. Only a minor absence can be accepted in certain circumstances after application.
Vurdering og eksamen
The candidate shall write an essay of approximately 2.500 - 3.500 words The essay shall be handed in no later than 2 months after the subject is concluded.
If an essay is considered not passed, the candidate may submit a revised essay once within a specified time.
Hjelpemidler ved eksamen
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
Vurderingsuttrykk
Approved/not approved.
Sensorordning
The essay shall be assessed by the course coordinator.
Opptakskrav
I praksisemnet skal studenten anvende både teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter
Praksisopplæringen er studentenes direkte erfaringer med lærerprofesjonen. Faglige, fagdidaktiske, pedagogiske, relasjonelle, etiske og personlige problemstillinger synliggjøres og utfordrer lærerstudentens menneskesyn og kompetanse. I praksisopplæringen får studentene erfaring med ulike former for undervisning, formidling, veiledning, vurdering og utviklingsarbeid, i faglig og tverrfaglig samarbeid. Progresjonen bygges opp ved å legge vekt på ulike målområder gjennom studiet, og at det stilles økende krav til studentenes selvstendige ansvar for gjennomføring av undervisning og egenvurdering av praksiserfaringer.
Første praksisperiode gjennomføres hovedsakelig i grunnskolen. Andre praksisperiode gjennomføres i videregående skole, eller ved andre læringsarenaer knyttet til pedagogisk formidling av praktiske og estetiske fag. Kulturskole, folkehøyskole, formidling- og verkstedsvirksomhet ved museum og pedagogiske kunst- og kulturarenaer kan være aktuelle praksissteder.
Det arbeides med undervisningskompetanse og profesjonskompetanse knyttet til
- læreren og eleven - i til undervisning, ledelse av læreprosesser, formidling, kommunikasjon og relasjonelt samarbeid
- læreren og organisasjonen - i skole som arbeidsarena, rammeverk for opplæringen, tilpasset opplæring, kollegialt samarbeid og vurdering
- læreren og samfunnet - i egene yrkesrolle, yrkesidentitet og profesjonsfaglig utviklingsarbeid
Praksisemnet gjennomføres som et fellesemne for de to PPU-programmene ved instituttet. Tildelt praksissted er knyttet til arbeidslivsrelevans for det enkelte programs faginnhold og praksisopplæringen må sees i sammenheng med innholdet i emnene fagdidaktikk og pedagogikk.
Praksis krever tilstedeværelse tilsvarende en full arbeidsdag, og studenter må beregne inntil 1,5 time reise hver vei, beregnet fra Campus Pilestredet. Praksisperiodene i emnet gjennomføres som sammenhengende uker på heltid. Dette er også gjeldende for deltidsprogrammet.
Krav om politiattest, helsedokumentasjon og taushetsplikt
- Det er krav om politiattest i praksisopplæring der studenter arbeider med barn og unge under opplæring. Politiattest leveres ved studiestart og må ikke være eldre enn 3 måneder ved levering. Politiattest har en gyldighet på 3 år.
- Studentene må til enhver tid orientere seg om de regler som gjelder for medisinsk testing for farlige sykdommer.
- Studentene må sette seg inn de lover, forskrifter og regler for taushetsplikt som gjelder på praksisopplæringsstedet og rette seg etter dem i samarbeid med sin praksislærer.
Skikkethetsvurdering
- Studiet og praksisopplæringen er underlagt Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning og løpende skikkethetsvurdering av studenter gjennomføres.