Programplaner og emneplaner - Student
SP9100 Kvalitativ metode og analysestrategier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methods and Analytical Strategies
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i samfunnsvitenskapPh.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikkDoktorgradsmoduler innenfor sosialt arbeid og sosialpolitikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vil gi en solid orientering om noen tradisjoner og tilnærminger som betegnes som kvalitativ forskning og deres epistemologiske basis. Det vil være ulike metodiske tilnærminger man fordyper seg i hver gang emnet går.
Nyere kvalitativ samfunnsforskning henter inspirasjon fra filosofi og humaniora, og avspeiles i emnet. Det gis en presentasjon av ulike måter å produsere et empirisk materiale på. I kurset legges det vekt på dialogen mellom teori og empiri i analyse, valg av analytiske redskaper, utvikling av empiribaserte og/eller teoriinspirerte analysemodeller og generering av teori på grunnlag av empiri. Betydningen av kontekstsensitive analyser og hva det kan innebære i feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk. I emnet drøftes også ulike kvalitetskriterier for kvalitative kunnskapsprosjekter.
Årets innretning: Datainnsamling og analyse- et systematisk og kreativt arbeid
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoders bruksområde, muligheter og begrensninger
- har inngående og reflektert innsikt i en til to spesifikke metodiske analytiske tilnærminger og kan plassere dem i forhold til eget forskningsfelt
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende kvalitative forskningsmetoder og gjennomføre kvalitative analyser på høyt nivå
- ta metodisk reflekterte valg som står til eget ph.d.-prosjekt og tilhørende problemstilling
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- med faglig integritet vurdere ulike typer etiske problemstillinger
- delta i relevante internasjonale debatter innen fagområde
- identifisere og utarbeide nye forskbare problemstillinger utfra komplekse samfunnsmessige forhold
Arbeids- og undervisningsformer
Work and teaching methods consist of lectures, seminars, and self-study. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om organisasjonsendringer og endringsledelse med relevans for offentlig virksomhet
- inngående kunnskap om strukturelle, kulturelle og omgivelsesmessige betingelser og virkemidler for endring
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ulike teoretiske perspektiver på organisasjoner og organisasjonsendringer
- kritisk vurdere fordeler og ulemper med ulike typer virkemidler for endring
- anvende faglig kunnskap om organisasjon og ledelse for å kritisk vurdere lederens handlingsrom til å gjennomføre endringer under ulike betingelser
Generell kompetanse
Studenten kan
- ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.
Vurderingsuttrykk
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Et notat på maks 2 sider med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jfr. vurdering/eksamen).
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal legge et godt og tidlig grunnlag for det videre arbeidet med semesteroppgaven.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Sensorordning
This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 credits) or equivalent qualification.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Opptakskrav
Gradert skala A - F
Emneansvarlig
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.