Programplaner og emneplaner - Student
SP9250 Aksjonsforskning og praksisforskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Action Research and Practice Research
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i samfunnsvitenskapPh.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikkDoktorgradsmoduler innenfor sosialt arbeid og sosialpolitikk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Læringsutbytte
Learning Outcome
Completing the course will give the the PhD candidates the following learning outcome, sectioned into knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The PhD candidate
- has in-depth knowledge of the theories of science relating to action research and practice research
- has in-depth knowledge of the theoretical and methodological perspectives that form the basis for action research and practice research, including advanced knowledge about co-production and research with other stakeholders
- can evaluate the expediency and application of methods and research processes within participatory research
- has in-depth knowledge about research ethics significant for processes within action research and practice research
- has advanced knowledge about how action research and practice research can contribute to the development of innovative knowledge and methods
Skills:
The PhD candidate
- can analyse and reflect critically on epistemological and methodological issues in action research and practice research
- can plan and carry out action research and practice research projects of high standard and can handle complex academic issues related to knowledge production and research ethics
- can challenge established knowledge and practice in the field
General Competence:
The PhD candidate
- can identify relevant and innovative research questions for action research and practice research
- can identify relevant ethical issues within participatory research to carry out his/her research with scholarly integrity
- can initiate and manage complex research projects based on collaboration with different stakeholders
- can communicate the research to stakeholders and academic debates through recognized channels, both national and international
Arbeids- og undervisningsformer
MASOPPRA20 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere operasjonssykepleierens funksjon og ansvar for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
- kan kritisk vurdere infeksjons- og skadeforebyggende arbeid
- kan drøfte kirurgisk undersøkelse og behandling, kirurgiske instrumenter, deres bruksområder og sterilforsyningskjeden
- kan kritisk vurdere klargjøring, bruk og risikomomenter ved relevant medisinsk utstyr og teknologi i behandling, undersøkelse og overvåkning av pasienten
- kan vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger, og utøve operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
- kan igangsette behandling i prioritet rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag, og ivareta pasientens psykososiale behov ved avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
- kan gjennomføre observasjoner og kliniske vurderinger i den tiden pasienten er under kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
- kan handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
- kan ivareta pasientsikkerheten ved risikofylte overganger
- kan gjennomføre systematiske kliniske vurderinger av den elektive og akutt og eller kritiske syke operasjonspasienten og anvende relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn på manglende dekning av grunnleggende behov
- kan med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende, identifisere og analysere risikofaktorer relatert til pasient og inngrep, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner
- kan observere, gjøre kliniske vurderinger og iverksette relevante smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst, inkludert aseptisk arbeidsmetode og infeksjonskontroll kan identifisere akutte situasjoner
- kan kontrollere, klargjøre og anvende relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell
- kan forebygge komplikasjoner og prioriterer pasientens sikkerhet i enhver situasjon
- kan bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring av operasjonspasienten og forebygging av skade relatert til leiringen
- kan forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
- kan ivareta pasientens personvern og sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan anvende digital kompetanse, bistå i utvikling, implementering og bruk av egnet teknologi på individ- og samfunnsnivå
- kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for utøvelse og dokumentasjon av operasjonssykepleie
- kan anvende pedagogisk prinsipper i undervisning og veiledning av studenter og kolleger
- kan evaluere, kvalitetssikre og dokumentere eget arbeid
- kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
- kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, ledelse, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse og bidrar til å ivareta pasientsikkerheten i operasjonssykepleie
- kan analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse, akutte og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan kommunisere, og stimulere til å samhandle tverrprofesjonelt i komplekse pasientsituasjoner i et høyteknologisk miljø
- kan bidra til et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, og delta aktivt for å bearbeide egne og kollegers opplevelser og reaksjoner i forbindelse med arbeidet
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede, både i den sterilt utøvende og koordinerende og kjenner andre profesjoners kompetanse og identifisere når det er behov for deres kompetanse
Vurdering og eksamen
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Hjelpemidler ved eksamen
For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:
- Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
- Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
-
Deltakelse i:
- Simulering
- Refleksjonsgrupper
- Undervisning og veiledning
Vurderingsuttrykk
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Sensorordning
Ikke relevant.
Opptakskrav
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Emneansvarlig
Bestått-Ikke bestått.