EPN-V2

Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon - deltid Programplan

Engelsk programnavn
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Programplanen er utarbeidet ved OsloMet etter forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 21.desember 2015 med hjemmel i lov 1.april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler (universitets- og høyskoleloven) § 3-2 annet ledd.

Praktisk-pedagogisk utdanning i drama- og teaterkommunikasjon deltid, er et profesjonsstudium på 60 studiepoeng, organisert over to år. Opptak forutsetter treårig høyere utdanning innen drama- og/eller teaterfag. Det stilles krav om fordypning innen et fagområde. Hovedområdene i utdanningen er pedagogikk (30 studiepoeng) samt fagdidaktikk (30 studiepoeng). I tillegg har studenten undervisningspraksis i både grunnskole og videregående skole.

Fagfeltet forvalter viktig og samfunnsrelevant kunnskap der både kulturelle og immaterielle verdier inngår. Lærere i drama- og teaterkommunikasjon bruker metoderikdommene i dramafaget - de teatrale virkemidler og uttrykksformer - for å gi barn og unge en mulighet til å utvikle alle sider ved sin personlighet og legger vekt på at faget åpner opp mot samfunnets ulike arbeidsfelt og inn i et livsløpsperspektiv.

Målgruppe

PPU i drama- og teaterkommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i grunnskole og videregående skole i tråd med de til enhver tid gjeldende læreplanverk og andre arenaer som kulturskoler, folkehøgskoler og museer.

Opptakskrav

For opptak til praktisk-pedagogisk utdanning må søker ha

en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise, jf. forskrift 23. juni 2006 nr. 724 til opplæringsloven kapittel 14

eller

en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag,

eller

en bachelorgrad på minimum 180 studiepoeng med inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag*, hvorav ett av fagene må ha et omfang på minimum 120 studiepoeng. Øvrige fag må ha et omfang på minimum 30 studiepoeng. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra denne bachelorgraden. *Dette gjelder faglig fordypning innen dramapedagogikk, teaterkunnskap og sceniske og skapende uttrykk innen drama og teaterkommunikasjon.

Studiet krever politiattest.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet storbyuniversitetet: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681 og forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771

Det innføres masterkrav for opptak til PPU innen år 2030.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap om relevante trinn
  • har bred kunnskap om og forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
  • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag-og utdanningspolitikse spørsmål
  • kan med stor grad av selvstendighet viderutvikle egen kompetanse og bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, samt samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Læringsutbyttet er i tråd med forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771

Innhold og oppbygging

Praktisk-pedagogisk utdanning i drama- og teaterkommunikasjon (PPUDTK) har noen felles emner med praktisk- pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk (PPUDKH). Disse blir undervist som fellesemner. Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått pedagogikk 1 før studenten starter på pedagogikk 2. Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 1 før studenten starter på fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

2. studieår

3. semester

4. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet forutsetter en selvstendig og systematisk arbeidsform og aktiv deltakelse i felles aktiviteter. Obligatoriske kurs og oppgaver er lagt inn i studiet som arbeidskrav. OsloMet gir undervisning innenfor sentrale deler av studiet. Det forutsettes at studentene arbeider aktivt med fagstoffet på egen hånd og også setter seg inn i temaer og fagstoff som ikke blir direkte belyst gjennom undervisningen. Den enkelte student er selv ansvarlig for å ha tilgang til egnede rom- og verkstedsfasiliteter for det estetisk skapende arbeidet. Det legges vekt på at studentene skal utvikle faglige kunnskaper og ferdigheter gjennom samarbeid, og det er derfor krav om stor grad av obligatorisk tilstedeværelse i undervisning og aktiviteter. Ved prosjektbasert undervisning og studier i grupper kan samarbeidet foregå både på interne og eksterne arenaer.

Studentens eksisterende kunnskap innen drama- og teaterkommunikasjon står sentralt og er utgangspunkt for en større fordypningsoppgave/FoU-oppgave som gjennomføres under fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2. Fordypningsoppgaven skal gi innsikt i vitenskapelig forståelse og arbeidsmåte. Fordypningsoppgaven legger grunnlag for refleksjoner rundt praktisk-estetisk arbeid og undervisning.

Arbeidsformer:

forelesninger, seminarer og individuelt studium

faglige innføringer og demonstrasjoner

individuelt arbeid, gruppearbeid og prosjektarbeid

ekskursjoner

varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer

Deltidsstudentene vil få deltidstilpasset undervisning, men der det er mulig følger deltidsstudentene de samme forelesningene som heltidsstudentene. Deltidsstudiet er basert på individuelt og gruppebasert arbeid og veiledning via internett gjennom bruk av asynkron og synkron kommunikasjon, som kombineres med inntil 3 campussamlinger pr. semester. Både praktiske og teoretiske studieformer vektlegges.

Pedagogisk praksis gjennomføres hovedsakelig i grupper, men det kan også legges til rette for individuelle løsninger. Praksis kan avvikles lokalt, under forutsetning av egnede praksissteder og kvalifiserte praksislærere. Praksis tilrettelegges for gjennomføring på deltid. Under praksis må studenter likevel tilpasse seg praksislæreres undervisningsdager. Veiledning og øvrig samarbeid mellom høgskole, praksislærer og student gjennomføres via videokonferanse.

Den enkelte student er selv ansvarlig for å skaffe og vedlikeholde tilfredsstillende nettoppkopling (bredbånd), maskinvare (PC, headset og webkamera) og programvare. En oppdatert liste over tekniske minstekrav sendes ut i god tid før studiestart. OsloMet kan gi support angående kommunikasjonsprogramvaren. Dette er et supplement til annen teknisk support fra bredbåndsleverandører etc. som den enkelte student må organisere selv.

Praksisstudier

Design og kommunikasjon i digitale medier er en praktisk-estetisk utdanning som gir kunnskap om digitale medier og visuell kommunikasjon.

Digitale medier har stor betydning for samfunnsutviklingen ved at de i stadig tiltagende grad blir anvendt til formidling innen ulike fag- og yrkesområder. Studiet skal sette studentene i stand til å utforme og formidle budskap i en moderne medieverden.

Studiet er beregnet på studenter som ønsker å utvikle skapende evner, visuell kompetanse og praktisk-estetiske ferdigheter innen digitale medier. I studiet skal studentene tilegne seg grunnleggende design- og kommunikasjonsprinsipper. Studentene skal lære å mestre digitale verktøy. De lærer kreativ tenkning og problemløsning individuelt og i grupper, noe som gjør dem mer konkurransedyktige i dagens arbeidsmarked, uansett karrierevei.

Studiet har et omfang på 60 studiepoeng og tilbys som et deltidsstudium med undervisning fordelt over to år. Studiet er bygget opp av fire emner som hver har et omfang på 15 studiepoeng.

Årsstudiet gir som selvstendig enhet ingen grad, men kan gi innpass for emner eller inngå som deler i relevante bachelorstudier.

Internasjonalisering

After completing the programme, the candidate should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The candidate has

  • thorough knowledge of perspectives and theory related to entrepreneurship
  • advanced knowledge about how to identify, analyse and develop value creation ideas and opportunities
  • a high level of understanding about how to identify one’s own resources and the resources of others with an aim to inspire entrepreneurial activity
  • in-depth knowledge of, and the ability to apply, social science research methodology in an entrepreneurial setting

Skills

The candidate has

  • specialised knowledge of how to utilise different entrepreneurial tools to assess and analyse value creation activities
  • specialised skills to develop a vision for a value creating activity
  • advanced skills related to estimating the cost of turning an idea into a value-creating activity
  • in-depth skills in identifying and assessing their individual strengths and weaknesses, particularly in the context of high-pressure teamwork
  • broad skills in setting long-, medium- and short-term goals, defining priorities, planning and carrying out tasks, and adapting to unforeseen changes, both individually and as part of a team
  • a broad understanding of how to manage ambiguity and uncertainty through value creation and process learning
  • advanced skills in communicating and learning together with others, including peers, mentors and external stakeholders
  • specialised skills in reflecting on and learning from success and failure

General competence

The candidate is

  • capable of analysing ethical challenges related to entrepreneurship, market research and use of data
  • able to gather, utilise and assess the relevance of academic and popular sources of information
  • able to present results and findings from independent and group work, both orally and in writing
  • able to communicate and discuss theoretical concepts and problem statements with experts within different academic and industry domains
  • able to confidently challenge truths and norms, and continue to question how society is structured

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The master’s programme in entrepreneurship is a two-year programme worth 120 ECTS, consisting of four foundational entrepreneurship courses (40 ECTS), a methods course (10 ECTS), a marketing course (10 ECTS), three elective courses (30 ECTS) where the students can pursue domain knowledge related to the development of their idea, and a master´s thesis (30 ECTS).

During the two-year programme, students need to choose three elective courses (30 ECTS). The students are presented with an overview of several existing courses across the four faculties at OsloMet. One of the most common factors that lead entrepreneurs to fail in their venture creation ambitions is the lack of domain knowledge related to their idea/project. OsloMet offers a wide portfolio of courses in disciplines close to their practice fields. Students are strongly encouraged to utilize this opportunity to identify courses that can provide them with important domain knowledge.

All elective courses on the master's programme must be pre-approved by the head of department at Oslo Business School (OsloMet). A maximum of two out of three elective courses on the programme may be at a bachelor's level.

The master's thesis is an independent project that is conducted after the students have completed and passed the foundational and elective courses. The foundational entrepreneurship courses build on each other, meaning that the entrepreneurship courses in semester 3 build on the entrepreneurship courses in semesters 2 and 1. The programme may offer an optional summer exchange programme offering extra credits (30 ECTS).

The four semesters are structured as follows:

Semester 1:

The first semester offers an introduction to entrepreneurship theory and methods. The goal for semester 1 is that students acquire skills in and knowledge about creating and testing solutions for different ideas and societal challenges. The challenges can originate in the student's own idea, based on research or in a private business, public sector organization, NGO or non-profit partner organization. Up to 100 different ideas/challenges are tested in the first semester. The goal in the first semester is to form student teams (of two to five members) that can work on a solution that solves one of the tested ideas/challenges. These solutions can be commercial or non-commercial, within a company, a public sector organization, a NGO or non-profit organisation or can involve the creation of a new venture.

Semester 2

In the second semester students will learn strategic business development and marketing for entrepreneurs. Students can work in newly formed teams and attend courses that supports the development of selected solutions that solves one of the tested ideas/challenges from semester 1. In addition, students are required to take one elective course from the wide range of courses offered at OsloMet.

Summer term (extra credits)

During the summer term between semester 2 and semester 3, students are encouraged to apply and attend one of several international summer school exchange programmes in Boston, San Francisco or Toronto. The summer school is offered in collaboration with the Norwegian School of Entrepreneurship (Gründerskolen) run by the University of Oslo. Participation in the summer school is not compulsory.

Semester 3

In the third semester the students further specialise in the entrepreneurship field as well as have the opportunity to take a wide range of elective courses offered at OsloMet that can provide domain-specific knowledge to their teams for working, developing and implementing their solution in parallel with obtaining expertise in current frontiers of entrepreneurship theory. At the end of the semester the students are expected to launch a pilot and implement the chosen solution together with their team.

Semester 4

In the final semester the students write their master's thesis. The thesis topic can be related either to their solution or to companies, ventures, or projects with which OsloMet has a collaboration partnership, as well as addressing relevant entrepreneurship-theory challenges. The master’s thesis is usually written in groups of two or three students.

Vurdering og sensur

En student med fullført og bestått årsstudium i design og kommunikasjon digitale medier har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om produksjon, anvendelse og kommunikasjon gjennom ulike digitale bildeuttrykk
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av visuelle virkemidler
  • har kunnskap om digitale verktøy for læring, kunnskapsdeling og samhandling
  • har kjennskap til digitale verktøy og arbeidsmetoder innen estetiske fag

Ferdigheter

Studenten:

  • kan fremstille tekst, bilde, illustrasjoner og historiefortelling i ulike digitale presentasjonsformer med kompetanse i tilhørende programvare
  • kan gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt på en slik måte at design, uttrykk og struktur understøtter innholdet og gjør budskapet tilgjengelig for mottakerne
  • kan anvende enkel programmering
  • kan anvende ulike metoder for idé-, tekst- og konseptutvikling

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kritisk refleksjon og analytisk forståelse for den rolle digitale medier har i organisasjoner og samfunn
  • kan reflektere over teknologien muligheter og begrensninger i arbeidet med å formidle, dele kunnskap og samhandle
  • har kunnskap om juridiske rammer for bruk av og kommunikasjon gjennom digitale medier
  • er oppmerksom på etiske dilemmaer knyttet til deling av informasjon
  • kjenner til nytenkning og utvikling av de estetiske fagene i et digitalt perspektiv

Øvrig informasjon

Studiet har et omfang på 60 studiepoeng og tilbys som et deltidsstudium med undervisning fordelt over to år. Studiet er bygget opp av fire emner som hver har et omfang på 15 studiepoeng.

Emnene tas som avsluttede faglige enheter, som til sammen utgjør årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier. Studiet kan tas som en frittstående årsenhet (60 studiepoeng) eller som del av en bachelorgrad (180 studiepoeng).

ZDB Digitale bilder

  • digitale bilder og visuelle virkemidler
  • bildebehandling, foto og grafisk layout
  • idèutvikling i grupper
  • utstyr og programvare
  • opphavsrett og personvern

DKDM1200 Digitale presentasjoner og informasjonsarkitektur

  • illustrasjon og informasjonsgrafikk
  • idè-, tekstutvikling og dramaturgi
  • enkel koding og programmering
  • dokumenttyper og strukturer som er karakteristiske for Internett
  • programvare for nett, opptak, redigering og publisering av video, lyd og animasjon
  • intellectual property rights (IPR) og digital rettighetsadministrasjon (DRM)

ZKDM Kommunikasjon i digitale medier

  • kommunikasjon og interaktiv formidling
  • utvikling av digitale formidlingsressurser
  • ide- og manusutvikling
  • presentasjon med levende bilder
  • utprøving av sosiale medierprint-, trykkerihåndtering og utskriftsmuligheter

DKDM1400 Interaktivtet og design

  • interaktivitet og samhandling
  • sosial design
  • idè- og konseptutvikling
  • koding og programmering for multimodal, mobil og interaktivt kommunikasjon
  • gjenbruk og kobling av digitale objekter
  • utviklingsarbeid i digitale medier