Programplaner og emneplaner - Student
PEDD1210 Pedagogikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Educational Theory 1
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon - deltidPraktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk - deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om faglig og personlig læring og utvikling, om oppdragelse, undervisning og sosialisering. Temaene som helhet skal bidra til utvikling av lærerens profesjonelle skjønn og handlekraft. Emnet skal danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:
- læreren, eleven og opplæringen I
- læreren og eleven i organisasjonen I
- læreren, eleven og skolen i samfunnet I
Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som læreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.
Forkunnskapskrav
Emnet gir studentene oppdatert og avansert kunnskap om organisasjonsendringer og ledelse av endringsprosesser. Studentene tilegner seg omfattende innsikt i analyse av konteksten for endringer, både eksterne og interne forutsetninger. En stor del av emnet er tilegnet forståelse av endringsprosesser. For å kunne håndtere endringer er det avgjørende å ha avansert innsikt i hvordan endringsreaksjoner opptrer. Derfor er forståelsen av grunnlaget for ulike typer endringer avgjørende for utvikling av kapasiteten til å endre. Emnet setter studentene bedre rustet til å kunne fungere både i lederposisjoner, og i stabsposisjoner som pådrivere i endringsprosesser.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barns læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
- har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på folkehelse og livsmestring
- har kunnskap om lov- og planverk, om den norske skolens prinsipielle ideal, om mangfold og likeverd og elevers forskjellige oppvekstvilkår
- har kunnskap om hvordan de etiske dilemmaer som kan oppstå i skolens hverdag kan forstås og håndteres
- har kunnskap om klasseledelse og lærerens betydning for å skape et godt skolemiljø
- har kunnskap om vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
- kan analysere skolens, lærerens og kunnskapens betydning i samfunnet, historisk, nå og i fremtiden
- kan reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i lærerhverdagen
- kan reflektere over hva som kjennetegner god klasseledelse, og betydningen av å legge til rette for gode pedagogiske relasjoner og et inkluderende skolemiljø
- kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om ulike typer organisasjonsendringer, planlagte så vel som kontinuerlige endringsprosesser
- dybdekunnskap i analyse av omgivelser og pådrivere for endringer
- spesialisert kunnskap om ulike organisasjonstyper, og hvordan de kan håndtere endringer
- spesialisert kunnskap om motstand mot endringer, og hvordan motstand representerer både en ressurs og en utfordring samtidig
- dybdeforståelse av ulike typer reaksjoner på endringer fra medarbeidere i organisasjonen
Ferdigheter
Studenten kan
- ta i bruk avanserte analysemetoder for å forstå drivkrefter bak endringer, både eksternt og internt
- anvende spesialisert innsikt for å forstå ulike organisasjonstyper, og former for endringsdyktighet
- analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger
- forstå hva som kreves for å designe endringsprosesser, og gjennomføre disse
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende og integrere avanserte modeller for endringer, og se sammenheng med strategi- og ledelsesfag og øvrige økonomistyring- og ledelsesfag som inngår i utdanningen på et avansert nivå
- anvende avansert kunnskap gjennom en reflektert tilnærming innenfor for å designe og drive frem organisasjonsendringer
- formidle og legge til rette for involvering fra medarbeidere i endringsprosesser på en operativ og gjennomtenkt måte
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 2: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 3: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 4: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
- Arbeidskrav 5: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
Arbeidskravene vil inngå i en mappevurdering. Disse vil være knyttet til teoretiske fenomener knyttet opp mot egen praksis. Disse vil ha ulike formater og vil bli presisert i god tid før oppstart av emnet.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en mappevurdering som inneholder et utvalg av tidligere innleverte arbeider som skal omarbeides og tilpasses, og skal i tillegg suppleres med en faglig basert oversikt og refleksjon. Mappen leveres individuelt.
Det samlede omfanget på mappen vil være på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A - F