Programplaner og emneplaner - Student
Årsstudium i IT Programplan
- Engelsk programnavn
- 1-year Study in Information Technology
- Gjelder fra
- 2023 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Planen er utarbeidet ved OsloMet - storbyuniversitetet etter Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 20. mars 2009 og 15.desember 2011. Planen gir oversikt over det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kandidaten forventes å ha etter fullført utdanning.
Studiet legger vekt på praktisk bruk av informasjonsteknologi og er spesielt rettet mot å gi en introduksjon i webutvikling, utvikling av IT-systemer, og samspillet mellom mennesker og datateknologi. Studiet inneholder både datatekniske og samfunnsvitenskapelige emner, og kvalifiserer for en rekke datarelaterte arbeidsoppgaver i privat og offentlig virksomhet.
Årsstudiet i IT er et 1-årig heltidsstudium, og ferdige kandidater som har oppnådd 60 studiepoeng vil bli tildelt en karakterutskrift som bekreftelse på gjennomført årsstudium.
Studenter som har fullført årsstudiet i IT kan søke om fritak/innpassing for enkeltemner dersom de senere ønsker å ta en bachelorgrad innen IT.
Målgruppe
Årsstudiet kan fungere som en introduksjon til informasjonsteknologi og anvendt datateknologi, og er godt egnet som et supplement til annen utdanning. Gjennom innsikten i eget fagfelt (økonomi, sykepleie, lærerutdanning m.m.) kombinert med forståelse av teknologien og dens muligheter vil kandidatene kunne bidra til god anvendelse av IT i sitt arbeid.
Opptakskrav
Læringsutbytte
En kandidat som har fullført årsstudiet i IT har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
• har kunnskap om brukeraspekter ved IT• har grunnleggende kunnskap om prinsipper for universell utforming av IT• har grunnleggende kjennskap til programmeringsteknikker, spesielt for brukergrensesnitt• har kunnskap om nødvendige metoder, verktøy og teknikker for å kunne arbeide systematisk og innovativt • har forståelse av egen rolle som teknolog og informasjonsteknologiens rolle i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten: • kan planlegge, utvikle, teste og evaluere enkle IT-systemer • kan programmere i PHP • kan bruke utvalgte programmeringsverktøy og utviklingsmiljøer • kan anvende nye idéer og ny kunnskap fra utvikling og forskning til å løse praktiske oppgaver innen informasjonsteknologi
Generell kompetanse
Kandidaten: • kan formidle og vurdere ulike brukergruppers behov for og krav til teknologi, og kan ta beslutninger om valg av løsninger tilpasset ulike behov • kan kommunisere om informasjonsteknologi og dets anvendelser, betydning og konsekvenser til aktuelle grupper • har innsikt i og forståelse for de konsekvensene informasjonsteknologi kan ha for samfunnet, i organisasjoner og for den enkeltes arbeidsmiljø • har grunnleggende kjennskap til samvirket mellom mennesker, teknologi og virksomheter
Innhold og oppbygging
Ingen forkunnskapskrav.
1. studieår
1. semester
2. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- ikkevoldskommunikasjonsmodellen (IVK)
- oppmerksomt nærvær
- ikkevoldsfilosofi
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende ikkevoldskommunikasjonsmodellen i praksis
- reflektere kritisk over kommunikasjon som fenomen, med fokus på fredsskapende, versus konfliktskapende forhold ved kommunikasjonen
- arbeide med eget oppmerksomt nærvær
- anvende ikkevoldskommunikasjon i praksis, både som empati med seg selv og empati med andre
Generell kompetanse
Studenten kan:
- vise forståelse for grunnleggende anerkjennelse i kommunikasjon
- gjenkjenne ikkevoldskommunikasjon i forhold til annen kommunikasjon og se modellens muligheter og begrensninger
Internasjonalisering
Emnet går over 10 uker med 6 undervisningsdager. Gruppetrening foregår mellom samlingene. Det forventes aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring. Studenten må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- valg av 200 sider selvvalgt pensum
- refleksjonsnotat om egen erfaring med bruk av IVK knyttet til teori. Notatet skal ha et omfang på 2-3 sider.
- tilbakemelding på andre studenters refleksjonsnotat
Vurdering og sensur
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Gjennom hele studiet arbeider studentene med en oppgave med en personlig refleksjon og teoretisk fordypning i enten et tema som er relevant i forhold til ikkevoldskommunikasjon og oppmerksomt nærvær eller arbeid med sentrale begreper innenfor ikkevoldskommunikasjon og mindfulness. Oppgaven skal være på 8-10 sider.
Øvrig informasjon
Alle hjelpemidler tillattså lenge regler for kildehenvisning følges.