Programplaner og emneplaner - Student
ADTS1600 Interaksjonsdesign og Prototyping Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interaction Design and Prototyping
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- teoretisk forståelse for analyse av komplekse innovasjonsmuligheter og en entreprenørskapstankegang
- høy grad av kunnskap om innsamling og vurdering av relevante data
- inngående kunnskap om hvordan man på et tidlig stadium vurderer om ideer, muligheter og konsepter er gjennomførbare
- høy grad av kunnskap om hvordan nye muligheter, ideer og konsepter kan presenteres muntlig og skriftlig
- spesialisert kunnskap om hvordan man setter sammen et godt team for å utvikle entreprenørskapsmuligheter
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og utvikle entreprenørskapsmuligheter alene og i samarbeid med andre
- gjøre bruk av teoretiske perspektiver på komplekse problemstillinger
- vurdere behov for innovasjon
- ta avgjørelser ved bruk av maler og verktøy når man står overfor en problemstilling knyttet til entreprenørskap
- vurdere gjennomførbarheten av en idé eller mulighet i forhold til produkt, marked, organisasjon, økonomi og forretningsmodell
- håndtere uklarhet, risiko, og markedspotensial
- identifisere og vurdere informasjon fra ulike kilder for å skaffe seg bedre innsikt
- gjennomføre intervjuer, samt analysere og tolke tilbakemeldinger fra interessenter
Generell kompetanse
Studenten kan
- samle, analysere og bruke kvantitative og kvalitative data for å vurdere kunde- og markedsbehov og generere potensielle løsninger som møter disse behovene
- forstå de etiske utfordringene og ansvaret som entreprenørskap innebærer
- vise respekt, forståelse og samarbeidsevne i kontakt med kunder, brukere og eksperter
- uttrykke problemformuleringer, analysere og vurdere entreprenørskapsmuligheter i kommunikasjon med eksperter og samfunnet generelt
Forkunnskapskrav
Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt:
- Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie)
- Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie)
- Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner
- Forelesninger
- Gjesteforelesere
- Workshop
Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.
De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatorisk. Minimumskravet til oppmøte er 70 prosent aktiv deltakelse.
- Arbeidskrav 2: Innlevering av 4 gruppeoppgaver på 1-5 sider samt presentasjon av disse oppgavene i undervisningen. Detaljer rundt innholdet i hver oppgave presenteres ved semesterstart.
Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentgruppen anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en semesteroppgave om studentens gruppeprosjekter. Eksamensoppgaven skal ha et omfang på 10-15 sider. Skrift og skriftstørrelse: Arial eller Calibri, 12 poeng. Linjeavstand: 1,5.
Studentene kan skrive eksamen på norsk eller engelsk.
Studenter som får ikke bestått, får én mulighet til å levere en forbedret versjon av semesteroppgaven til vurdering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A - F
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensureringen av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En eller flere interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LO152D.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.