EPN-V2

Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal Programme description

Programme name, Norwegian
Yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring i tråd med fagfornyelsen
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet har fokus på kompetanseutvikling i yrkesdidaktikk og yrkesfaglig bredde, som grunnlag for tolkning av læreplaner og eksemplifisering av lærestoff i henhold til elevenes ulike yrkes- og utdanningsplaner. Bransjenes krav til oppdatert og relevant kompetanse hos elevene som kommer fra videregående skoler stiller krav til tett samarbeid mellom skoler, lærebedrifter og bransjer.

Yrkesfaglig bredde handler om analyse av yrker i eget utdanningsprogram for å finne yrkenes fellestrekk og særpreg. Studiet innbefatter pedagogisk bruk av digitale verktøy i undervisning og læring. Sentralt i studiet står prinsipper og metoder for yrkesretting, samt videreutvikling av egen undervisningspraksis og yrkesrelevante læringsoppgaver, slik at undervisning og læringsarbeid blir oppfattet som relevant av elevene og gir grunnlag for refleksjon og dybdelæring.

Kompetansen studentene utvikler skal gjennom studiet bidra til utvikling av kvalitet på undervisnings-, vurderings- og dokumentasjonsarbeidet som grunnlag for vurdering.

Nettverksbygging, teamarbeid og elevmedvirkning i læringsarbeidet vektlegges. Etablering av vurderingskulturer både i skoler og lærebedrifter er et prioritert utdanningspolitisk område, og har en naturlig plass i studiet.

Yrkesfagene og samfunnet er i endring, og hospitering i arbeidslivet er derfor en del av studiet. Gjennom hospiteringen skal studentene både bli kjent med yrkene som inngår i brede utdanningsprogram og bli faglig oppdatert. Å ha innsikt i hva som er dagsaktuell og framtidsrettet yrkeskompetanse er en forutsetning for å kunne gi yrkesrelevant opplæring.

Studiet omfatter også læreplananalyse, både overordnet del og fagspesifikke læreplaner, for at studentene skal kunne vurdere hvordan de tverrfaglige temaene, grunnleggende ferdigheter og de fagspesifikke kompetansemålene kan integreres på en helhetlig og interessedifferensiert måte. I tillegg til grunnlag for dybdelæring, er bruk av digitale løsninger/ny teknologi, bærekraft, kritisk tenkning, yrkesdidaktikk og vurdering sentralt for å få til yrkesrelevant opplæring i brede utdanningsprogram. Det vil derved vies stor oppmerksomhet i studiet.

Formålet med studiet er å kvalifisere for en yrkesrelevant og bærekraftig utdanning som er i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse. Studentenes egne erfaringer og kunnskaper danner grunnlag for videreutvikling av ny kompetanse. I tillegg til utvikling av denne egenkompetansen, skal studiet bidra til organisasjonsutvikling og endringer av praksis på egen arbeidsplass. Kunnskapsdeling med medstudenter og kollegaer er derved gjennomgående i studiet.. Studiet omfatter programfagene og yrkesfaglig fordypning, og hvordan vi kan samarbeide med arbeidslivet for å utvikle og gjennomføre en dagsaktuell og framtidsrettet opplæring.

Target group

Målgruppen for studiet er lærere som underviser i yrkesfaglige utdanningsprogram eller har ansvar for lærlinger og som ønsker å

  • videreutvikle egen yrkesfaglig breddekompetanse
  • styrke sin kompetanse for å undervise på Vg1- og brede Vg2-tilbud i videregående skole

Admission requirements

Krav til utdanning

  • 2 års høyere utdanning (120 studiepoeng) med mist 60 studiepoeng innen økonomi, jus eller samfunnsfag
  • Søkere med annen fullført 3-årig høyere utdanning (180 studiepoeng)
  • Søkere med slik utdanning stiller i utgangspunktet likt, selv om lengden av studiet/utdanningen varierer.

Rangering

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter oppnådde konkurransepoeng. Konkurransepoeng er summen av karakterpoeng og tilleggspoeng, jf. Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover minstekravet, jf. forskriften § 13 (1). Med relevant utdanning menes høyere utdanning av økonomisk/administrativ karakter.

Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover minstekravet, jf. forskriften § 13 (2). Med relevant yrkespraksis menes administrativt arbeid eller lederstilling, herunder lederverv som krever 50 prosent stilling eller mer. Det gis 0,5 poeng pr. halvår for slik spesielt relevant yrkespraksis.

Det gis i tillegg ytterligere 10 ekstra tilleggspoeng til søkere med mist 60 studiepoeng innen økonomi, jus eller samfunnsfag, jf. forskriften § 13 (3).

Learning outcomes

En kandidat med fullført Årsstudium i organisasjon og ledelse har følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har

·         brede kunnskaper om ledelse av organisasjoner, spesielt i offentlig sektor

·         forståelse for utfordringer i administrativt og ledende arbeid

·         kunnskap om temaer knyttet til organisasjon og ledelse, avhengig av kandidatens valg av fagsammensetning

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

·         formulere, strukturere og analysere problemstillinger knyttet til organisasjon og ledelse, og har ervervet seg et grunnlag for å løse slike oppgaver

·         finne, vurdere og bruke relevante faglige kilder i tilknytning til slikt arbeid

·         anvende kunnskap innen tema som er relevante for organisasjon og ledelse

 

Generell kompetanse

Kandidaten

·       har utviklet sine forutsetninger for samhandling og samarbeid på ulike nivåer på bakgrunn av breddekunnskap og helhetsforståelse

·         kan arbeide selvstendig og sammen med andre om faglig problemløsning

Content and structure

Årsstudium i organisasjon og ledelse består av emner tilsvarende 60 studiepoeng, studentene velger fritt blant de emner som ligger i programplanen. 

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Studentenes ansvar for egen læring forutsetter aktiv deltakelse. I studiet blir det i tillegg til forelesninger benyttet ulike studentaktive læringsformer som skriftlige oppgaver, gruppearbeid, muntlig framføring, seminarer etc.

Work requirements

Programplanen for videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis er utarbeidet i samarbeid med Oslo universitetssykehus, Regional seksjon psykiatri, utviklingshemming/autisme, PUA, KPHA, og Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemming og psykisk helse, NKUP.

Formålet med studiet er å utdanne brukerorienterte og reflekterte yrkesutøvere som har kunnskap om og kompetanse til å bidra til god psykisk helse for personer med utviklingshemming. De skal kunne identifisere lidelser/sykdom slik at personer med utviklingshemming får tilbud om behandling, samtidig som de skal kunne inngå i et helhetlig og tverrfaglig tilbud tilpasset den enkelte bruker.

Nasjonale og internasjonale studier viser at personer med utviklingshemming er mer sårbare for å utvikle psykisk lidelse og atferdsforstyrrelse enn befolkningen generelt. Likevel er personer med utviklingshemming og psykisk lidelse underrepresentert når det gjelder utredning, behandling, forskning og faglig oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. Personer med utviklingshemming er heller ikke en særlig påaktet gruppe i forbindelse med nasjonale satsninger på bedring av psykisk helse i befolkningen. Mangel på kunnskap hos tjenesteytere både i de kommunale tjenestene og i spesialisthelsetjenesten, kan blant annet medføre at symptomer på psykisk lidelse misoppfattes og tilskrives personens funksjonshemming. Dette er en viktig del av forklaringen på underrapportering og underdiagnostisering av psykisk lidelse blant mennesker med utviklingshemming.

Psykisk lidelse og utviklingshemming generelt har blitt mer fokusert i løpet av de siste tiårene. I dag er det enighet om at mennesker med utviklingshemming utvikler de samme psykiske lidelsene som andre. En gruppe pasienter som er særlig sårbar for å utvikle store og sammensatte vansker ved psykisk lidelse, er personer med utviklingshemming og neuropsykiatriske tilleggstilstander som autismespektrumforstyrrelser (ASD), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Tourettes syndrom etc. Spesielt personer med ASD vil ofte utvikle omfattende vansker forbundet med psykisk lidelse. Disse vanskene kan gi seg utslag i såkalt utfordrende atferd. Slik atferd har tradisjonelt blitt sett på som problematferd og ikke som symptom på psykiske vansker. Det er derfor et stort behov at fagpersoner som har kontakt med personer med utviklingshemming og tilleggsvansker, er i stand til å gjenkjenne tegn på psykiske vansker og samhandle terapeutisk med den enkelte bruker.

Relevans for arbeidsliv

Etter endt utdanning vil kandidatene ha gode forutsetninger for å følge opp brukere med sammensatte vansker ved utviklingshemming og psykisk lidelse. De vil kunne identifisere symptomer og kartlegge utfordringer. Videre vil de kunne bidra i klinisk omsorg og terapeutisk virksomhet. Kandidatene vil dessuten kunne anvende lovverk som regulerer tjenestene og kjenne til hvordan disse tjenestene innen psykisk helsevern organiseres.

I de kommunale, hjemmebaserte tjenestene som yter bistand og helsetjenester til mennesker med utviklingshemming er det stort behov for kompetent oppfølging, noe som mangler i kommunene. Kandidatene vil kunne veilede kollegaer i, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team. Det planlagte utdanningstilbudet vil derfor imøtekomme et etterspurt behov i landets mange kommuner.

Relevans for videre utdanning

Studiet er kunnskapsbasert og bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning, som er i tråd med samfunnets krav. Gjennom utdanningen stilles det økende krav til refleksjonsnivå og utvikling av analytisk holdning og vurdering. Studentene tilegner seg kompetanse slik at de kritisk kan vurdere teoretisk kunnskap, erfaringer og egne handlinger.

Utdanningen ligger på bachelornivå, og planen for studiet bygger på Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Assessment

Målgruppen for dette studietilbudet er ansatte som yter forebyggende tjenester og/eller miljøterapeutiske tiltak til personer med utviklingshemming og psykisk lidelse i helse- og omsorgstjenestene.

Other information

Bachelorgrad innen helse- eller sosialfaglig utdanning eller pedagogikk, og minst to (2) års arbeidserfaring.

Søkere kan bli tatt opp på bakgrunn av dokumentert realkompetanse. For å oppfylle kravene til realkompetanse må man ha minimum fem års dokumentert jobberfaring fra tjenester utdanningen retter seg mot. Det er en forutsetning at søkeren har generell studiekompetanse eller relevant fagbrev.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.